Projektowany od kilku miesięcy polski system kaucyjny według obecnej wersji projektu ma objąć butelki z tworzyw sztucznych do 3 litrów, szklane wielorazowe do 1,5 litra oraz puszki do 1 litra. Kaucję pobierze i rozliczy każdy sklep, ale tylko te o powierzchni ponad 200 mkw. będą zobligowane do odbioru pustych butelek. Prace nad ustawą trwają i mają znaleźć finał w pierwszym kwartale 2023 r., pewne detale wciąż zatem mogą się zmienić. Niezmiennie jednak zakłada się, iż system ma być bezparagonowy, a więc zwrot pustego opakowania będzie możliwy w dowolnym sklepie bez okazania dowodu zakupu.

Czytaj więcej

Będą kaucje na puszki i butelki. Minister zdradził szczegóły

Ministerstwo Finansów już zauważyło konieczność podjęcia prac nad przepisami o VAT na potrzeby wprowadzenia systemu kaucyjnego. Wedle wstępnego projektu zmienione mają być przepisy o podstawie opodatkowania i zasadach wliczania do niej kaucji. Niestety, projekt odnosi się wyłącznie do butelek wielorazowego użytku, a więc na dziś byłyby to tylko wybrane butelki po piwie. Nowela sankcjonuje więc w efekcie obecnie już funkcjonującą praktykę na rynku piw. Nie dość, że w istocie odnosi się na razie tylko do tych opakowań, to jeszcze potwierdza podejście, zgodnie z którym rozliczenie VAT ma się opierać na saldzie między butelkami wprowadzonymi na rynek w danym roku kalendarzowym a odebranymi. Podobne rozwiązanie było już stosowane z uwagi na niepraktyczne brzmienie dotychczas obowiązujących przepisów.

Wygląda więc na to, że gdyby zmiany miały wejść w życie w zaproponowanym kształcie, to kwota kaucji za wszystkie pozostałe butelki z tworzyw sztucznych oraz puszek będzie podstawą opodatkowania przy ich sprzedaży w sklepach. W bezparagonowym systemie kaucyjnym każda większa jednostka handlowa będzie zobowiązana zwracać kaucje w kwocie brutto. I to nawet jeśli hipotetycznie nie sprzeda w danym okresie żadnych napojów w opakowaniach objętych VAT. To wskazuje na konieczność pochylenia się nad tymi przepisami i poszukania odpowiedniego rozwiązania.

Rozwiązanie to może być nie mniej kłopotliwe w świetle dyrektywy o VAT, która w odniesieniu do opakowań zwrotnych nakazuje alternatywnie opodatkowanie ich z możliwością obniżenia zobowiązania po zwrocie, lub też brak opodatkowania z obowiązkiem rozliczenia VAT, gdy do zwrotu nie dojdzie.

Autor jest doradcą podatkowym, partnerem w EY

–oprac. olat