Przepisy obowiązujące od początku 2022 r. wprowadziły nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców, którzy wspierają działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Jest skierowana zarówno do prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i do dużych spółek. Dzięki niej przedsiębiorcy zyskali możliwość odliczenia dodatkowych 50 proc., czyli odliczą w sumie 150 proc. kosztów.
Organy podatkowe wydają coraz więcej interpretacji, w których potwierdzają prawo do ulgi. Taką odpowiedź otrzymał podatnik prowadzący usługi prawnicze. Chce zawrzeć umowę sponsoringu z muzeum będącym instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jako sponsor przekaże muzeum zakupiony przez siebie antyk oraz pieniądze w zamian za usługi reklamowe.
W gablocie, w której będą wystawiane eksponaty, muzeum zamieści informację o sponsorze w ten sposób, by była dostępna dla każdego odwiedzającego. Muzeum zawiesi też w określonym przez obie strony miejscu afisz reklamowy zawierający logo sponsora i informację o przekazanych zabytkach.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że przedsiębiorca skorzysta z nowej ulgi. Przypomniał, że podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku kwotę stanowiącą 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność: sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Czytaj więcej
Firma finansująca imprezy sportowe odliczy VAT z faktur wystawionych przez sponsorowany podmiot oraz koszty uzyskania przychodu.