Przedstawione stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 maja 2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.46.2022.2.PC).
W 2013 r. spółka (polski rezydent podatkowy) uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE. Wnioskodawca spełnił warunki prowadzenia działalności wskazane w zezwoleniu, tj. poniósł określone wydatki inwestycyjne, zwiększył, a następnie utrzymał wymagany poziom zatrudnienia oraz wywiązał się z terminu zakończenia inwestycji. W rezultacie spółka mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Dodatkowo, w 2016 r. spółce udzielono kolejnego zezwolenia strefowego. W związku z wybuchem pandemii oraz obowiązującymi w tym zakresie regulacjami spółka poleciła swoim pracownikom wykonywanie pracy zdalnej. W konsekwencji wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do dyrektora KIS, czy dochód z działalności prowadzonej przez spółkę na podstawie zezwoleń podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa wart. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, w przypadku gdy niektórzy pracownicy świadczą pracę w formie zdalnej.
Czytaj więcej
Przedsiębiorca posiadający decyzję o wsparciu, z której nie skorzysta, nie ma prawa do płacenia podatku w formie ryczałtu od dochodów spółek.
Wnioskodawca odwołał się do uzasadnienia przepisów o Polskiej Strefie Inwestycji oraz SSE. Podkreślił, że celem funkcjonowania SSE jest przyspieszenie rozwoju gospodarczego części terytorium kraju poprzez realizację nowych inwestycji i tworzenie miejsc pracy. Zdaniem spółki, poprzez umożliwienie pracownikom wykonywania pracy w trybie zdalnym spółka ma możliwość utrzymania zatrudnienia na poziomie odpowiadającym warunkom określonym z zezwoleniu. Ponadto, wykonywanie działalności na terenie SSE nie powinno być utożsamiane z nieprzerwaną, fizyczną obecnością pracowników na obszarze strefy. W jego ocenie, obsługa biznesowa oraz działalność produkcyjna wiążą się z wykonywaniem przez pracowników niektórych czynności poza terytorium SSE. Przykładowo, spółka powołała się na delegacje pracowników, podróże służbowe oraz pracę zdalną, które - mimo, że są wykonywane poza SSE - nadal mają związek z jej podstawową działalnością w SSE. Nie oznaczają one bowiem przeniesienia miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza obszar strefy. Jednocześnie działalność pracowników nadal pozostaje skupiona wokół infrastruktury biurowej oraz miejsca pracy, które znajduje się na terenie SSE.
Organ przyznał rację wnioskodawcy, wskazując, że dochód z działalności prowadzonej przez spółkę na podstawie zezwoleń podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT w przypadku wykonywania przez pracowników pracy zdalnej.