Czy przekazanie na konto odbiorcy premii za zrealizowanie określonego poziomu zakupów wywoła skutki w zakresie podatku od towarów i usług? – pyta czytelniczka.
Zagadnienie wypłaty premii pieniężnej kontrahentom biorący udział w programie lojalnościowym spółki rozstrzygała niedawno Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 15 stycznia 2016 r. (IPPP1/ 4512-1124/15-4/MK). Z pytaniem zwróciła się spółka prowadząca hurtownię artykułów dekoracyjnych do okien, która wprowadziła dla klientów program lojalnościowy. Biorącym w nim udział klientom - sklepom handlujących oferowanymi przez spółkę towarami - wypłacany będzie bonus w postaci premii pieniężnej za określony wzrost obrotów w danym roku w stosunku do roku poprzedniego. Premia ma być zachętą do zaopatrywania się w prowadzonej przez spółkę hurtowni.
Bez zobowiązań
Przystąpienie do programu lojalnościowego nie wiąże się dla sklepów z obowiązkiem świadczenia na rzecz hurtowni jakichkolwiek usług. Nie są one zobowiązane do reklamowania czy też specjalnego eksponowania pochodzącego z hurtowni towaru. Ponadto, udział w programie nie ogranicza ich kręgu dostawców. Klienci spółki nie mają obowiązku kupować wyłącznie oferowanych przez nią towarów i bez przeszkód mogą zaopatrywać się u innych dostawców. Nie muszą również posiadać całego asortymentu, jaki oferuje hurtownia. Program nie wprowadza ograniczeń co do rodzaju nabywanego przez sklepy towaru.
Premia będzie stanowić ustalony procent od obrotu i będzie wypłacana do końca lutego kolejnego roku. Jej wartość będzie bezpośrednio uzależniona od wzrostu zakupów netto realizowanych w okresie promocyjnym. Premie przyznawane będą na podstawie wygenerowanych faktur za zrealizowane dostawy, bez względu na asortyment, za cały rok.
Zdaniem podatnika
Spółka miała wątpliwość, czy przekazanie na konto odbiorcy premii wywoła skutki w zakresie VAT. Uważała, że premia pieniężna, którą będzie otrzymywał odbiorca po osiągnięciu pewnego poziomu obrotów, nie będzie wynagrodzeniem za świadczenie usług ani dostawę towarów. Twierdziła również, że nie będzie ona rabatem, gdyż nie jest związana z żadną konkretną dostawą.