Nie ma przelewu, nie ma kosztu

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie rozliczą wydatku w tej części, w jakiej płatność za transakcję opiewającą na kwotę powyżej 15 tys. zł zostanie uregulowana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Publikacja: 24.10.2016 00:01

Nie ma przelewu, nie ma kosztu

Foto: 123RF

Wydatku, który przedsiębiorca ureguluje z naruszeniem przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie będzie można zaksięgować w koszty podatkowe (nowe art. 22p ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 15d ust. 1 ustawy o CIT). Według wskazanych przepisów podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Przykład

Jeżeli przedsiębiorca ureguluje po 1 stycznia 2017 r. w formie gotówkowej fakturę na kwotę np. 15 500 zł za zakup towaru handlowego, to w ogóle nie będzie mógł poniesionego wydatku zaksięgować w koszty podatkowe.

Gdyby ta sama transakcja została częściowo uregulowana przelewem (np. 15 000 zł), a częściowo gotówką (np. 500 zł), wówczas kosztem podatkowym będzie jedynie ta część wydatku, która zostanie zrealizowana przelewem. W opisanym przypadku kwota 500 zł nie będzie mogła być zaksięgowana w ewidencji rachunkowej.

Konieczne będzie wyksięgowanie

Jeżeli wydatek najpierw zostanie ujęty w kosztach podatkowych, a następnie będzie realizowana płatność, to gdy zapłata zostanie wykonana z naruszeniem art. 22 ustawy, konieczne będzie wyksięgowanie wydatku z kosztów podatkowych (w całości bądź w części). Jeżeli zmniejszenie kosztów będzie niemożliwe, to wówczas konieczne będzie zwiększenie przychodów.

Unormowania wskazujące sposób postępowania w takiej sytuacji określa nowy art. 22p ust. 2 ustawy o PIT.

W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego, podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą:

1) zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo

2) w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów – zwiększają przychody

Muszą to zrobić w miesiącu, w którym została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Analogiczne rozwiązanie zostanie wprowadzone do ustawy o CIT w art. 15d ust. 2.

Także przy nabyciu środków trwałych

Nowe uregulowania będą także dotyczyły nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych. Pełny odpis amortyzacyjny zostanie zaksięgowany do kosztów podatkowych przez przedsiębiorców, którzy zakup środka trwałego czy wartości niematerialnej i prawnej powyżej 15 000 zł uregulowali w całości przelewem. Jeżeli zakup środków trwałych zostanie zrealizowany z naruszeniem obowiązku wynikającego z art. 22 ustawy, to wówczas sposób ujęcia amortyzacji w kosztach będzie uzależniony od tego, czy odpis amortyzacyjny będzie księgowany przed czy po realizacji zapłaty. Gdy zapłata zostanie uregulowana gotówką jeszcze przed dokonaniem odpisu, to wówczas odpis amortyzacyjny w ogóle nie będzie podlegał księgowaniu w koszty podatkowe. Jeżeli natomiast podatnik najpierw zaksięguje amortyzację, po czym zrealizuje zapłatę za środek trwały z naruszeniem art. 22 ustawy, to wówczas będzie zobowiązany zmniejszyć koszty podatkowe (ewentualnie zwiększyć przychody) o kwotę odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Przejście na ryczałt...

Przepisy zawierają także stosowne unormowania na wypadek zmiany formy opodatkowania na zryczałtowaną, o której mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym albo w ustawie z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Gdy wydatek zostanie ujęty w kosztach w danym roku podatkowym, po czym w nowym roku – po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną - nastąpi zapłata za fakturę z naruszeniem obowiązku zapłaty bezgotówkowej, wówczas zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie przychodów następuje za rok podatkowy poprzedzający rok podatkowy, w którym nastąpiła zmiana formy opodatkowania.

...lub likwidacja działalności

W przypadku osób fizycznych konsekwencje podatkowe wystąpią także gdy naruszenie obowiązku zapłaty w formie gotówkowej będzie miało miejsce już po likwidacji pozarolniczej działalności. Z art. 22p ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy o PIT wynika, że w takim przypadku zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie przychodów następuje za rok podatkowy, w którym nastąpiła likwidacja tej działalności.

Na przełomie lat 2016 i 2017

Na mocy art. 4 ust. 1 – 3 ustawy z 13 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nowe uregulowania mają zastosowanie do płatności dokonywanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2016 r. Nowe obostrzenia nie będą odnosić się do płatności dotyczących transakcji zawartych przed 1 stycznia 2017 r., jeżeli wartość transakcji nie przekraczała obecnego limitu 15 000 euro. Znowelizowane przepisy nie będą stosowane do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów do końca bieżącego roku.

Dodatkowe ewidencje i oprogramowanie

Należy się spodziewać, że stosowanie nowych rozwiązań w praktyce będzie problematyczne. Przedsiębiorcy mogą spotkać tu problemy podobnej natury jak w przypadku korekty kosztów z tytułu tzw. zatorów płatniczych. Przede wszystkim, konieczne będzie prowadzenie dodatkowej ewidencji pozwalającej na ustalenie w jakiej części zobowiązanie zostało uregulowane w formie bezgotówkowej i gotówkowej. Do unormowania pozostaje jakim dokumentem będzie przeprowadzane wyksięgowanie oraz jakie dane powinien zawierać dokument księgowy na okoliczność korekty. Przed nowymi wyzwaniami zostali postawieni producenci oprogramowań księgowych, którzy muszą wprowadzić rozwiązania umożliwiające stosowanie przepisów podatkowych. Także biura rachunkowe i kancelarie księgowe muszą się zastanowić nad rozwiązaniem problemu ewidencjonowania i określeniem nowych reguł współpracy z klientem.

Rozwiązanie jest, ale brakuje definicji

Niestety, ani przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ani przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie definiują pojęć „transakcja" oraz „jednorazowa wartość transakcji". Wobec braku definicji może dochodzić do wielu niejasności, szczególnie w sytuacjach gdzie przedsiębiorców łączy długotrwała współpraca. Przykładem może być branża budowlana, gdzie z jednym i tym samym wykonawcą może być zawieranych – w niewielkich odstępach czasu – kilka umów o współpracy, z których każda opiewa na kwotę niższą niż 15 000 zł, ale suma zobowiązań dotyczących realizacji tej samej inwestycji przekracza wskazany limit.

Z orzecznictwa wynika, że jednorazową transakcją może być nawet wieloletnia umowa o roboty budowlane. W wyroku NSA z 23 czerwca 2015 r. (II GSK 1059/14) czytamy: „nie ma racji skarżący uznając, iż art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczy transakcji dokonanych w okresie roku obrachunkowego i podatkowego. Przepis ten stanowi wyłącznie o jednorazowej transakcji, którą może być wieloletnia umowa o roboty budowlane czy dostawy, a więc nie obejmującej jednego roku". Sąd zwrócił uwagę, że definiując pojęcie transakcji należy kierować się treścią art. 65 § 2 kodeksu cywilnego. Przepis ten wskazuje, że w umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu. We wskazanym wyroku czytamy: „jednorazowa transakcja jest ogólną (łączną) wartością wierzytelności lub zobowiązań dotyczącą realizacji tej samej inwestycji pomiędzy tymi samymi przedsiębiorcami, zatem obowiązek przeprowadzania rozliczeń pieniężnych za pośrednictwem rachunku bankowego istnieje także w przypadku, kiedy przedsiębiorcy będący kontrahentami z tytułu umowy, której wartość świadczenia przekracza 15 000 euro, dokonują płatności na raty (w części), a wielkość poszczególnych rat jest niższa niż wspomniana kwota".

W wyroku z 1 kwietnia 2014 r. (III SA/Wa 2884/13) WSA w Warszawie uznał, że nie można interpretować art. 22 w ten sposób, że w przypadku stałego świadczenia usług nie istnieje obowiązek regulowania płatności za pośrednictwem rachunku bankowego w sytuacji, w której jednorazowa wartość faktury nie przekraczała wskazanej wyżej kwoty, podczas gdy wartość faktur z danego dnia – co więcej – z danego miesiąca, przekraczała wielokrotnie wskazaną kwotę.

Podobnie, WSA w Opolu w wyroku z 14 stycznia 2014 r. (II SA/Op 469/13) orzekł, że pod pojęciem jednorazowej transakcji należy rozumieć ogólną (łączną) wartość wierzytelności lub zobowiązań dotyczącą realizacji tej samej inwestycji pomiędzy tymi samymi przedsiębiorcami. Oznacza to, że obowiązek przeprowadzania rozliczeń pieniężnych za pośrednictwem rachunku bankowego istnieje także w przypadku, kiedy przedsiębiorcy będący kontrahentami z tytułu umowy, której wartość świadczenia przekracza 15 000 euro, dokonują płatności na raty (w części), a wielkość poszczególnych rat jest niższa niż wspomniana kwota.

Jeżeli przedsiębiorca nie będzie umiał wskazać przyczyn, dla których zamiast jednej umowy z danym kontrahentem zawiera ich wiele, bądź będzie dzielił zamówienia na części, to wówczas takie działanie może być traktowane jako mające na celu obejście przepisów art. 22 ust. 1 ustawy.

Wydatku, który przedsiębiorca ureguluje z naruszeniem przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie będzie można zaksięgować w koszty podatkowe (nowe art. 22p ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 15d ust. 1 ustawy o CIT). Według wskazanych przepisów podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara