Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego

Od 1 marca br. od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego można się odwołać... do naczelnika urzędu celno-skarbowego. Wyłącza to potencjalną możliwość szybkiego zamknięcia sprawy, którą faktycznie będzie mógł zweryfikować jedynie sąd.

Publikacja: 10.04.2017 05:40

Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego

Foto: 123RF

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 221a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa (obowiązującym od 1 marca 2017 r.), w przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, odwołanie od niej rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu odwoławczym. Podobną treść zawiera art. 83 ust. 6 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Zasada ta wzbudza uzasadnione kontrowersje i jest formą kompromisu, na jaki zdecydował się ustawodawca. W pierwotnych projektach ustawy o KAS przewidziano bowiem bardziej radykalne rozwiązanie, przewidujące, że od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego nie przysługuje żadne odwołanie i możliwa jest jedynie skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W uzasadnieniu do projektu ustawy można znaleźć argumentację, że wcześniejsze odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego do organu wyższego stopnia (dyrektora izby skarbowej) było tylko formalnością i jedynie spowalniało całe postępowanie, gdyż takie odwołanie zwykle nie było uwzględniane. Z tego powodu rezygnacja z odwołania na rzecz możliwości bezpośredniego złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego miała w zamyśle skrócić postępowanie. W rzeczywistości jednak niejednokrotnie zdarzało się, że dyrektor izby skarbowej, po zapoznaniu się z argumentacją podatnika, przyznawał mu rację, dzięki czemu sprawa nie musiała w ogóle trafiać do sądu administracyjnego. W konsekwencji, postępowanie skracało się właśnie dzięki weryfikacji decyzji przez organ wyższego stopnia (dyrektora izby skarbowej).

Po przeanalizowaniu pierwotnych przepisów dotyczących braku możliwości odwołania od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego, ustawodawca wziął pod uwagę głosy wskazujące, że stoi to w sprzeczności z zasadą dwuinstancyjności postepowania. W ostatecznym kształcie ustawy o KAS istnieje zatem możliwość odwołania (zachowana została zasada dwuinstancyjności postępowania), lecz jest ono składane do tego samego organu, który wydał pierwotną decyzję, czyli naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Taki kompromis wydaje się być wylaniem dziecka z kąpielą. Nie został bowiem zrealizowany w pełni postulat skrócenia postępowania poprzez możliwość bezpośredniego złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Z drugiej strony trudno sobie wyobrazić, żeby organ wydający decyzję sam przyznał się do błędu i ją uchylił – choćby nawet decyzja była najbardziej absurdalna. Obecnie zatem nie występuje żadna kontrola wydawania decyzji przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, gdyż nie można mówić, że organ sam nad sobą sprawuje kontrolę. Faktycznie wyłącza to możliwość szybkie o zamknięcia sprawy na etapie postępowania jeszcze przed organami celno-skarbowymi, gdyż sprawa zawsze będzie trafiać do sądu. W rzeczywistości zatem w wielu sprawach dojdzie do wydłużenia postępowania, zamiast jego skrócenia.

podstawa prawna: art. 83 ust. 6 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1947 ze zm.)

Zdaniem autora

Zasada dwuinstancyjności jest zachowana jedynie formalnie - Grzegorz Wachołek, prawnik w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Obecny model odwołania od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego ma na celu jedynie formalne zachowanie zasady dwuinstancyjności. Nie istnieje możliwość weryfikacji decyzji przez organ wyższego stopnia. Przyjęcie takiej konstrukcji przez ustawodawcę jest zupełnie niezrozumiałe, gdyż zamiast skrócenia postępowania, w wielu przypadkach dojdzie do jego wydłużenia. Organ wyższego stopnia nie będzie bowiem weryfikował żadnych decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego. Z drugiej strony trudno się także spodziewać, że organ wydający decyzję uchyli ją sam z własnej woli, tym samym przyznając się do błędu.

Obecny model odwołania można zatem uznać za formę fasadową. Z jednej strony formalnie pozostaje w zgodzie z zasadą dwuinstancyjności postępowania, z drugiej jednak odbiera podatnikowi możliwość skorzystania z weryfikacji decyzji przez organ wyższego stopnia. Ustawodawca zdaje się przy tym nie dostrzegać, że organ wyższego stopnia często może mieć znacznie szerszy pogląd na daną sprawę niż podmiot wydający pierwotną decyzję.

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 221a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa (obowiązującym od 1 marca 2017 r.), w przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, odwołanie od niej rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu odwoławczym. Podobną treść zawiera art. 83 ust. 6 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Zasada ta wzbudza uzasadnione kontrowersje i jest formą kompromisu, na jaki zdecydował się ustawodawca. W pierwotnych projektach ustawy o KAS przewidziano bowiem bardziej radykalne rozwiązanie, przewidujące, że od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego nie przysługuje żadne odwołanie i możliwa jest jedynie skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W uzasadnieniu do projektu ustawy można znaleźć argumentację, że wcześniejsze odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego do organu wyższego stopnia (dyrektora izby skarbowej) było tylko formalnością i jedynie spowalniało całe postępowanie, gdyż takie odwołanie zwykle nie było uwzględniane. Z tego powodu rezygnacja z odwołania na rzecz możliwości bezpośredniego złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego miała w zamyśle skrócić postępowanie. W rzeczywistości jednak niejednokrotnie zdarzało się, że dyrektor izby skarbowej, po zapoznaniu się z argumentacją podatnika, przyznawał mu rację, dzięki czemu sprawa nie musiała w ogóle trafiać do sądu administracyjnego. W konsekwencji, postępowanie skracało się właśnie dzięki weryfikacji decyzji przez organ wyższego stopnia (dyrektora izby skarbowej).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara