Jednym z obowiązków polskich podatników jest od 1 stycznia 2017 r. sporządzenie dokumentacji grupowej (Master File). Zazwyczaj poszczególne spółki z grupy otrzymują taką dokumentację od spółki matki. Otrzymując dokumentację do spółki zagranicznej, polski podatnik będzie jednak musiał również wykonać własną pracę, przede wszystkim w zakresie weryfikacji, czy dokumentacja przekazana przez zagraniczną spółkę zawiera wszystkie elementy wymagane zgodnie z polskim ustawodawstwem. Polski ustawodawca, poprzez doprecyzowanie poszczególnych pojęć, ustanowił bowiem obowiązki na poziomie nieznacznie odbiegającym od poziomu minimum określonego w działaniu 13 BEPS (ang. Base Erosion and Profit Shifting Project).
Niezbędne elementy
Master File jest obowiązkowym elementem dokumentacji cen transferowych dla tych podatników, których przychody lub koszty (w rozumieniu ustawy o rachunkowości) w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 20 milionów euro. Termin obowiązku posiadania dokumentacji grupowej za 2017 r. przez polskich podatników został przedłużony i wyznaczony do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Dokumentacja grupowa powinna zawierać informacje o grupie podmiotów powiązanych oraz obejmować elementy wskazane w ustawie o CIT / ustawie o PIT. Informacje w zakresie poszczególnych elementów zostały szczegółowo doprecyzowane w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o CIT (odpowiednio ustawy o PIT). Biorąc pod uwagę złożony charakter przygotowywanej dokumentacji, konieczne wydaje się rozpoczęcie prac nad jej przygotowaniem ze znacznym wyprzedzeniem.
Implementacja Wytycznych OECD
Zmiany w polskich przepisach o cenach transferowych mają swoje źródło w regulacjach międzynarodowych. W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o CIT (odpowiednio ustawy o PIT) wskazano, że dążenie do wprowadzenia trójstopniowej, znormalizowanej i częściowo scentralizowanej dokumentacji wynika z uwzględnienia Kodeksu postępowania UE w zakresie dokumentacji oraz rekomendacji OECD. Pomimo, że Wytyczne OECD nie są obowiązującym w Polsce źródłem prawa, są one istotnym źródłem wskazówek zarówno dla polskich podatników, jak i organów podatkowych. Problem polega jednak na tym, że proces implementacji przepisów do poszczególnych ustawodawstw krajowych nie odbywa się na zasadzie bezpośredniego odwołania się do Wytycznych OECD lub dosłownego tłumaczenia. I tak, pomimo, że przepisy w zakresie cen transferowych aktualnie obowiązujące w Polsce stanowią dość wierną implementację Wytycznych OECD, to w niektórych aspektach idą o krok dalej...
Wynika to po części z faktu, że polscy podatnicy w ramach konsultacji publicznych zwrócili się z prośbą o doprecyzowanie znaczenia poszczególnych pojęć. np.: główne rynki czy istotne czynniki. Interpretacja ustawodawcy czasem może jednak odbiegać od interpretacji zagranicznej spółki matki i wówczas przekazana przez podmiot zagraniczny dokumentacja może się okazać niekompletna z perspektywy polskich wymogów.