W wyniku zmian organizacyjnych w strukturach administracji skarbowej, 1 marca 2017 r. utworzona została Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), która odpowiada m.in. za przeprowadzanie kontroli podatkowych w obszarze cen transferowych. 8 marca 2018 r. KAS opublikowała podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania. W podsumowaniu zostało podkreślone, że jednym z głównych celów administracji skarbowej jest zmniejszenie liczby kontroli wszczynanych przez urzędy skarbowe przy jednoczesnej poprawie ich efektywności.
W przypadku kontroli w zakresie cen transferowych w 2017 r. trend ten został osiągnięty w porównaniu z 2016 r. W 2017 roku przeprowadzonych zostało 150 kontroli i postępowań z zakresu cen transferowych i agresywnej optymalizacji podatkowej, a wartość doszacowania z tego tytułu wyniosła 1,4 mld zł. Dla porównania, w roku 2016 urzędy skarbowe przeprowadziły 376 kontroli podatkowych w zakresie cen transferowych, a wartość doszacowania wyniosła ponad 650 mln zł. Przy spadku liczby kontroli o 40 proc wartość doszacowania w 2017 roku w porównaniu z 2016 rokiem wzrosła ponad dwukrotnie. Realizuje się więc zapowiedź Ministerstwa Finansów oraz KAS o wzroście efektywności kontroli podatkowych.
Najczęściej weryfikowanymi transakcjami są nadal transakcje finansowe oraz usługowe.
Jednym z narzędzi, które ma służyć wzrostowi efektywności kontroli podatkowych jest odpowiednie i efektywne typowanie podmiotów do kontroli. Zgodnie z założeniami ma ono opierać się na analizie ryzyka i kierowaniu kontroli podatkowych tam, gdzie istnieją nieprawidłowości. Ministerstwo Finansów, zgodnie z zapowiedzią, ma być „myśliwym", który celnie typuje podmioty do kontroli.
Typowanie podmiotów
W obszarze cen transferowych funkcjonują dwa centra kompetencyjne: