Największe firmy muszą opublikować sprawozdanie ze swoich strategii podatkowych za 2020 r. Te, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, mają czas do końca grudnia 2021 r. Muszą podać plany publiczności na stronie internetowej i przekazać urzędowi skarbowemu. Mimo iż to koniec prac, podatnicy nie mają pewności, jak oceni je skarbówka.
Czytaj więcej
Przy wprowadzaniu kolejnych obowiązków urzędnicy muszą sięgnąć po zdrowy rozsądek i widzieć więcej niż czubek własnego nosa. Inaczej przedsiębiorcy zamiast zajmować się biznesem, będą tracić czas na zaspokajanie wydumanych żądań.
Michał Wykurz, doradca podatkowy w Sendero Tax & Legal, zwraca uwagę, że wymóg publikacji nie dotyczy samej strategii podatkowej, ale informacji o niej.
– Nowy obowiązek budzi wiele wątpliwości, gdyż ustawa o CIT nie definiuje, czym jest strategia podatkowa. Należy podkreślić, że podatnicy nie mają obowiązku jej posiadania. Publikowana informacja ma natomiast zawierać elementy określone w art. 27c ustawy o CIT, które w większości nie mają związku ze strategią podatkową – mówi Michał Wykurz.
Bogaty katalog
Co istotne, katalog informacji jest otwarty. Zgodnie z art. 27c ustawy o CIT sprawozdanie dotyczy m.in.: stosowanych procedur i procesów wykonywania obowiązków podatkowych, liczby przekazanych informacji o schematach podatkowych (MDR), transakcji z podmiotami powiązanymi, rozliczeń w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, planowanych lub podejmowanych działań restrukturyzacyjnych, złożonych wniosków o wydanie interpretacji podatkowej czy wiążącej informacji stawkowej (WIS).