Od 2022 r. wchodzi w życie kolejna zmiana dotycząca elektronizacji podatków. Wszyscy sprzedawcy uczestniczący w systemie zwrotu VAT podróżnym będą musieli wystawiać dokumenty TAX FREE w formie elektronicznej. To oznacza, że zostały im niespełna cztery tygodnie na dostosowanie do zmian. Tymczasem dotychczas zrobiło to tylko ok. 1000 przedsiębiorców.
Koniec papieru
Przypomnijmy, że system TAX FREE dotyczy zakupów dokonywanych w Polsce przez turystów spoza Unii Europejskiej, np. z Ukrainy czy USA, na kwotę powyżej 200 zł. Nabywca otrzymuje zwrot VAT od takich zakupów, jeśli wywiezie towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyska potwierdzenie Służby Celno-Skarbowej. Wywóz powinien nastąpić najpóźniej w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zakupu.
Podróżnym jest osoba fizyczna niemająca stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE. To miejsce ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu tożsamości.
Dotychczas podstawą zwrotu podatku był dokument papierowy. Od 1 stycznia system będzie działać w formie elektronicznej. Ministerstwo Finansów uruchomiło w połowie 2021 r. możliwość rejestracji do niego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Co ważne, zainteresowani muszą ewidencjonować sprzedaż na kasach fiskalnych online. Muszą też być zarejestrowanymi podatnikami VAT. Do systemu nie może przystąpić przedsiębiorca zwolniony z VAT podmiotowo – ze względu na nieprzekroczenie limitu 200 tys. zł.