Premia motywuje i zwiększa zaangażowanie. Bez względu na to, czy dostaje ją klasyczny pracownik czy też tzw. samozatrudniony, czyli osoba prowadząca własny biznes. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpiła o nią spółka akcyjna zatrudniająca pracowników oraz współpracująca z osobami, które prowadzą własną działalność gospodarczą. Planuje przyznać im premie, które mają stanowić formę nagrody za dobre wyniki finansowe. Zostaną wypłacone na podstawie decyzji zarządu spółki.

Premie będą sfinansowane ze środków obrotowych. Nie są gwarantowane w dotychczasowych umowach. Pracownicy zaakceptują je, podpisując listę płac. Samozatrudnieni dostaną aneksy do umów o współpracę.

Czy premie można rozliczyć w podatkowych kosztach? Spółka twierdzi, że tak. Argumentuje, że mają na celu silniejsze powiązanie wynagrodzeń z kondycją firmy i zmotywowanie personelu do większego zaangażowania. Powinno się to przełożyć na wzrost przychodów.

Czytaj więcej

Jedzenie dla samozatrudnionego nie jest kosztem podatkowym dla firmy

Spółka podkreśla też, że nie ma żadnego szczególnego przepisu, który by ograniczał lub wyłączał możliwość zaliczenia do podatkowych kosztów premii wypłacanej współpracownikom mającym własną działalność gospodarczą.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Przekonał go argument, że premie zmotywują załogę do wydajniejszej pracy. Wydatki są więc związane z przychodami.

Skarbówka przypomniała też, że art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT wyłącza z kosztów kwoty, które są wypłacane z zysku netto spółki. Nie dotyczy nagród kalkulowanych w oparciu o zysk, które są finansowane ze środków obrotowych.

Reasumując, spółka może rozliczyć premie w podatkowych kosztach. Zarówno te, które zostaną wypłacone pracownikom, jak i samozatrudnionym.

Autopromocja
FIRMA.RP.PL

Sprawdzona, pogłębiona i kompleksowa wiedza dla MŚP

CZYTAJ WIĘCEJ

Nr interpretacji 0111-KDIB1-3.4010.226.2021.3.MBD