Najpierw kryterium głównej korzyści ...
Rozpatrując możliwość uznania uzgodnienia za schemat podatkowy, w pierwszej kolejności należy zbadać czy uzgodnienie spełnia kryterium głównej korzyści. Zgodnie z ustawą, kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności oraz faktów należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści podatkowej mógłby zasadnie wybrać inny sposób postępowania, z którym nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej rozsądnie oczekiwanej lub wynikającej z wykonania uzgodnienia, a korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, którą podmiot spodziewa się osiągnąć w związku z wykonaniem uzgodnienia. Wprowadzona definicja, choć obszerna, nie należy do najłatwiejszych w zrozumieniu.
W celu jej właściwej interpretacji, pomocne mogą okazać się wskazówki Ministerstwa Finansów. W pierwszej kolejności, objaśnienia nakazują powiązać definicję z pojęciem korzyści podatkowej (zawartej w rozdziale 11a o.p.) >patrz ramka.
Jeżeli uzgodnienie prowadzi (lub doprowadziło) do powstania korzyści podatkowej, to konieczna jest analiza, czy efekt ten był głównym zamierzeniem wdrożenia uzgodnienia. Przesłanka głównej korzyści nie jest bowiem spełniona, jeżeli korzyść podatkowa stanowi „skutek uboczny" uzgodnienia. Co więcej, zgodnie ze wskazówkami MF, kryterium głównej korzyści powinno być również rozpatrywane przez pryzmat tzw. przesłanki związanej z alternatywną drogą postępowania. Jeżeli adresat uzgodnienia, podejmując czynności nie ma lub nie miał alternatywnej, racjonalnej drogi postępowania, to pomimo osiągnięcia korzyści podatkowej nie spełnia kryterium głównej korzyści. W przypadku, gdy wdrożenie uzgodnienia (zmierzającego do osiągniecia korzyści podatkowej) następuje po dokonaniu przez podatnika czynności umożliwiającej skorzystanie z preferencji, nie jest spełniona przesłanka alternatywnej drogi postępowania. W projekcie objaśnień MDR wykorzystano przykład analizy możliwości zastosowania ulgi B+R w sytuacji, gdy podatnik uprzednio rozpoczął prowadzenie działalności badawczo – rozwojowej.
.... następnie ogólna cecha rozpoznawcza
Spełnienie przesłanek kryterium głównej korzyści nie powoduje, że uzgodnienie staje się schematem podatkowym. Konieczne jest, aby uzgodnienie posiadało jednocześnie ogólną cechę rozpoznawczą. Z kolei, przez ogólną cechę rozpoznawczą rozumie się taką właściwość uzgodnienia, która spełnia co najmniej jeden z warunków wymienionych w art. 86 § 1 pkt 6 o.p. W przepisie tym ustawodawca zamieścił katalog warunków, wśród nich m.in. zobowiązanie się promotora i korzystającego do zachowania poufności wobec sposobu w jaki uzgodnienie pozwala na uzyskanie korzyści podatkowej, uzależnienie wynagrodzenia promotora od wysokości korzyści podatkowej czy też wykorzystanie nabytej spółki przynoszącej straty w celu zmniejszenia zobowiązań podatkowych.
Warto przyjrzeć się bliżej warunkowi, o którym mowa w literze g przytoczonej regulacji. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w ramach uzgodnienia podejmowane są czynności prowadzące do okrężnego obiegu środków pieniężnych poprzez zaangażowanie podmiotów pośredniczących niepełniących istotnych funkcji gospodarczych, lub działań, które wzajemnie się znoszą lub kompensują lub prowadzą do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem tych czynności albo mają inne podobne cechy, to uzgodnienie posiada właściwość ogólnej cechy rozpoznawczej. Jak wskazano w objaśnieniach, okrężny obieg środków pieniężnych oznacza, że środki te w zasadniczej części wracają do podmiotu, który zapoczątkował ich obieg, często wraz z korzyścią podatkową. Co ciekawe, stanowisko MF w tym zakresie różni się diametralnie od zajętego w opublikowanym wcześniej projekcie objaśnień. Projekt zakładał bowiem, że nawet gdy środki pieniężne w zasadniczej części nie powrócą do podmiotu rozpoczynającego ich obieg, może dojść do spełnienia opisywanego warunku. Jak wskazywano, wystarczające jest m.in. uczestnictwo w obiegu co najmniej jednego podmiotu pośredniczącego niepełniącego istotnych funkcji gospodarczych (np. zależnych spółek holdingowych czy fundacji).