Spór o zasady odliczania VAT przy zakupie motocykli i paliwa do ich napędzania jest bardzo podobny do historii samochodów z kratką (nie dotyczy on motorowerów – w stosunku do nich VAT cały czas można odliczać bez ograniczeń, ponieważ nie są to pojazdy samochodowe).
Oznacza to, że od 1 stycznia 2014 r. przedsiębiorcy – motocykliści mogą kupić firmowe dwa kółka i odliczyć cały VAT z faktury otrzymanej od sprzedawcy. Nie ma bowiem wątpliwości, że 30 kwietnia 2004 r. nie obowiązywały ograniczenia przy obniżaniu VAT należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu motocykli. Zgadza się z tym minister finansów. Potwierdza też, że polski ustawodawca nie miał prawa pogorszyć sytuacji podatników z dniem przystąpienia Polski do UE. Minister uznaje również za prawidłowe stanowisko, że ograniczenia w odliczaniu VAT przy zakupie motocykli i paliwa do nich nie obowiązywały do końca 2010 r. >patrz ramka. W konsekwencji również dziś nie mogą one obowiązywać.
Konieczna zgoda UE
W latach 2011–2013 sytuacja polskich podatników nabywających pojazdy samochodowe pogorszyła się w stosunku do wcześniej obowiązujących zasad za zgodą UE. Resort finansów uważa, że wówczas dla celów VAT motocykle należało traktować tak jak samochody osobowe, ?co oznacza możliwość odliczenia ?60 proc. podatku naliczonego (nie więcej niż 6000 zł) z tytułu ich nabycia oraz brak prawa do uwzględniania VAT zawartego w cenie paliwa. Można mieć wątpliwości, czy to stanowisko jest prawidłowe (czy zgoda UE z 2010 r. obejmowała również motocykle), ale dziś jest to już mniej istotne. Od 1 stycznia 2014 r. polskie przepisy ustawy o VAT ponownie muszą bowiem respektować klauzulę stałości, ponieważ wyrażona ?w 2010 r. zgoda UE na pogorszenie sytuacji podatników obowiązywała czasowo – do końca 2013 r. Nowa zgoda UE została natomiast wyrażona zbyt późno (w połowie grudnia 2013 r.), aby polski ustawodawca zdołał uchwalić zgodne z nią przepisy.
Oznacza to, że jeśli nabycie jakiegokolwiek pojazdu dawało pełne prawo do odliczenia VAT 30 kwietnia 2004 r. lub w dowolnym momencie później, to dziś nie mogą obowiązywać żadne ograniczenia w tym zakresie. Wynika to z klauzuli stałości i zostało jednoznacznie potwierdzone w stosunku do polskich przepisów w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora (C-414/07). Trybunał wskazał ?w nim, że „klauzula »standstill« przewidziana w art. 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy nie ma na celu umożliwienia nowym państwom członkowskim dokonania zmiany swych wewnętrznych przepisów ?w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej w sposób, który oddalałby te przepisy od celów tej dyrektywy. Tego rodzaju zmiana byłaby sprzeczna z samą ideą tej klauzuli".
W konsekwencji bez względu na obecne brzmienie przepisów (>patrz ramka) nie może być wątpliwości, że do momentu wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT, nad którą pracuje obecnie Ministerstwo Finansów, nabywca motocykla może bez ograniczeń odliczyć VAT zawarty w jego cenie. Oczywiście musi być spełniona ogólna zasada wyrażona w art. 86 ?ust. 1 ustawy o VAT, czyli motocykl musi być wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.