c. przychód jest osiągnięty na terytorium Polski, jeżeli efekty związanego z nim świadczenia będą wykorzystywane na terytorium Polski.
W orzecznictwie dominuje obecnie pierwsza interpretacja. W tym zakresie przełomowy okazał się wyrok składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 maja 2017 r. (II FSK 3587/14). NSA uznał w nim, że podmioty, które nie posiadają w Polsce siedziby lub zakładu (oddziału), a świadczą na rzecz polskiej spółki usługi niematerialne poza granicami Polski, podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Bez znaczenia dla obowiązku pobrania podatku u źródła jest przy tym miejsce faktycznego wykonania usług lub miejsce, w którym będą wykorzystywane efekty świadczenia.
Pomimo, że orzeczenie to nie jest uchwałą (i nie wiąże innych składów sędziowskich), to w sposób wyraźny wpłynęło na ugruntowanie się w polskiej judykaturze jednolitej linii interpretacyjnej, zgodnie z którą wszystkie wypłaty z tytułu usług niematerialnych wypłacane przez polskich rezydentów za granicę podlegają podatkowi u źródła.
Drugi warunek, tj. uzyskanie przychodu przez podmiot, na którym ciąży w Polsce tzw. ograniczony obowiązek podatkowy (czyli podmiot nieposiadający na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub siedziby), dotyczy podmiotu, który jest uprawniony do otrzymania przychodu. Jeżeli wynagrodzenie jest wypłacane do zagranicznego pośrednika, ale nadal jest własnością polskiego usługodawcy, to nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem u źródła. Istotne jest to, że przychód w rozumieniu art. 12 ustawy o CIT (przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, definitywnym i bezzwrotnym, mające odzwierciedlenie w zwiększeniu aktywów lub zmniejszeniu pasywów) uzyskuje polski usługodawca, a nie zagraniczny pośrednik, który jest jedynie odbiorcą wypłaty. W związku z tym, pomimo istnienia elementu transgranicznego, organ uznał przedstawioną transakcję za transakcję krajową. Stanowisko takie zajął dyrektor KIS w interpretacji z 16 kwietnia 2019 r. (0114-KDIP2-1.4010.58. 2019.2.AJ).
Jak ustalić limit
Od 1 stycznia 2020 r. (od 1 lipca 2019 r. w przypadku wypłat dokonywanych przez osoby fizyczne) wypłata wynagrodzenia za usługi będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podstawową stawką w wysokości 20 proc. – w części w jakiej suma wypłat do jednego podatnika przekroczy 2 mln zł. W kwocie tej sumowane będą wypłaty ze wszystkich tytułów, które podlegają opodatkowaniu u źródła w Polsce, tj. wynagrodzenie za usługi niematerialne, dywidendy, odsetki oraz należności licencyjne. W efekcie, nabywcy usług niematerialnych będą zobowiązani do poboru podatku u źródła według podstawowej stawki, nawet jeżeli wypłacane z tego tytułu kwoty będą niższe niż 2 mln zł. Stanie się tak w przypadku, gdy wynagrodzenie za usługi niematerialne łącznie z innymi wypłatami do tego samego podmiotu w ciągu roku przekroczy 2 mln zł. Jak wynika jednak z projektu objaśnień podatkowych z 19 czerwca 2019 r., dotyczących zasad poboru podatku u źródła (choć nie wynika to wprost z przepisów), do kalkulacji limitu 2 mln zł nie będą wliczane te wypłaty, które są objęte opinią o stosowaniu zwolnienia.
Co zrobić, aby nie pobierać daniny
Niepobranie podatku u źródła w przypadku przekroczenia limitu 2 mln zł, na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, będzie zasadniczo możliwe pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia organowi podatkowemu przez płatnika (formularz WH-OSC w przypadku osób prawnych lub WH-OSP w przypadku osób fizycznych).