Obowiązywał wskaźnik
Zdając sobie sprawę z obiektywnych trudności stojących przed przedsiębiorcami strefowymi i chcąc jednocześnie zapobiec sytuacji, w której rzeczywista działalność przedsiębiorców strefowych będzie prowadzona poza terenami SSE, ustawodawca wprowadził do przepisów strefowych tzw. wskaźnik strefowy. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2000 r. w rozporządzeniach regulujących prowadzenie działalności na terenach poszczególnych SSE znajdował się zapis, zgodnie z którym wartość wszystkich materiałów wytworzonych poza SSE oraz usług wykonanych poza jej terenem nie mogła przekraczać 70 proc. przychodów uzyskanych ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie SSE. Jednak od 1 stycznia 2001 r. zapisu tego nie ma już w przepisach.
Źródło kontrowersji
Obecnie w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej działalność prowadzona na terenie SSE powinna być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia powinna zostać określona na podstawie danych jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Przy wyliczaniu poziomu zwolnienia przysługującego przedsiębiorcy należy stosować przepisy o cenach transferowych (art. 11 ustawy o CIT i odpowiednio art. 25 ustawy o PIT). Przy podziale dochodów należy zatem przyjąć fikcyjne założenie, że mamy do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami, które zawarły pomiędzy sobą transakcję na warunkach rynkowych.
Choć w doktrynie budzi to sporo kontrowersji, to zdaniem organów podatkowych w niektórych sytuacjach opisane powyżej zasady należałoby stosować również w przypadku zlecenia przez przedsiębiorstwo strefowe części produkcji podmiotowi trzeciemu. Stanowisko to, choć nie wynika z językowej wykładni przepisów, zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny (np. wyrok z 19 listopada 2014 r., II FSK 2887/12).
Przepisy regulujące tematykę cen transferowych dotyczą przedsiębiorców strefowych również w sytuacjach, w których podmiot strefowy będzie zawierać transakcje z podmiotami powiązanymi lub z podmiotami z rajów podatkowych. W tym przypadku czynnikiem decydującym o zastosowaniu tych przepisów nie jest jednak fakt, że przedsiębiorca prowadzi działalność na terenie SSE, a wyłącznie to, że zawiera on transakcje z grupą wskazanych przez ustawodawcę podmiotów.
Jakie są wymogi
Jeżeli w wyniku powiązań opisanych w art. 11 ust. 1 ustawy o CIT (oraz odpowiednio w art. 25 ust. 1 ustawy o PIT) zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby pomiędzy sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, których należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, to dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Gdy organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej określą dochód podatnika w wysokości wyższej (bądź stratę w wysokości niższej) od wykazanej przez niego z tytułu zawarcia transakcji z podmiotami niepowiązanymi, różnica pomiędzy dochodem zdeklarowanym przez podatnika a określonym przez te organy podatkowe zostanie opodatkowana sankcyjną stawką w wysokości 50 proc. (art. 19 ust. 4 ustawy o CIT; odpowiednio art. 30d ustawy o PIT). Nawet w przypadku uznania przez organy podatkowe, że transakcja została zrealizowana na warunkach odbiegających od rynkowych i doszacowaniu przez te organy dochodów, podatnik może uniknąć sankcyjnej stawki, jeśli przedstawi kontrolującym dokumentacje podatkowe sporządzone dla kontrolowanych transakcji. Różnica pomiędzy dochodem zdeklarowanym przez podatnika a oszacowanym przez te organy zostanie wtedy opodatkowana stawką 19 proc.