W miejscowości, w której znajduje się zakład, miała miejsce gwałtowna burza. Zalana została część budynku administracyjnego, gdzie było biuro i wszystkie inne dokumenty związane z prowadzeniem działalności. Czy trzeba o takim zniszczeniu poinformować fiskusa? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 32 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) płatnicy i inkasenci mają obowiązek przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.
Nałożony przez ustawodawcę obowiązek przechowywania dokumentacji przez płatników i inkasentów ma istotne znaczenie, ponieważ podmioty te są odpowiedzialne za niewykonanie lub nienależyte wykonanie tych obowiązków, a więc m.in. za brak dokumentów związanych z pobraniem i wpłaceniem podatku. Żaden przepis prawa nie zwalnia podatników od obowiązku posiadania stosownych dokumentów, które są niezbędne dla rozliczenia podatku w przypadku ich utraty, i to niezależnie od przyczyny (wyrok WSA w Poznaniu z 11 maja 2010 r., I SA/Po 209/10).
Aż do przedawnienia
Decyzja o odpowiedzialności może zostać wydana do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania. Generalnie okres przedawnienia zobowiązań płatników i inkasentów wynosi pięć lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin pobrania lub przekazania podatku przez płatnika czy inkasenta. Wyznaczony przez ustawodawcę długi, pięcioletni okres przechowywania dokumentów księgowych, powiązany z ustawowym okresem przedawnienia zobowiązań podatkowych, jest konsekwencją wprowadzenia jako zasady w przypadku większości podatków samoobliczenia zobowiązania. Ma bowiem umożliwić wsteczną kontrolę takiego rozliczenia na podstawie dokumentów posiadanych przez podatnika i jego kontrahentów (wyrok WSA w Gliwicach z 5 sierpnia 2010 r., III SA/Gl 597/10). Jeśli bowiem podatnicy muszą wylegitymować się dokumentem, np. fakturą, uprawniającym do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego, to muszą go posiadać przez okres, w którym ich rozliczenia mogą podlegać weryfikacji (wyrok NSA w Warszawie z 2 kwietnia 2008 r., I FSK 1407/06).
Trzeba przekazać albo zniszczyć
Po upływie terminu przedawnienia zobowiązania płatnicy lub inkasenci mają obowiązek przekazania podatnikom dokumentów związanych z poborem lub inkasem podatku. Przekazanie powinno nastąpić w takiej formie, która pozwala stwierdzić, że faktycznie nastąpiło przekazanie dokumentów, co to są za dokumenty, jakie jest miejsce i czas ich przekazania oraz kto uczestniczył w tej czynności.