Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 16 kwietnia 2015 r. (I SA/Po 466/15).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka świadczyła na rzecz swoich akcjonariuszy – zleceniodawców usługę polegającą na organizacji programu lojalnościowego. Za zrealizowane zakupy uczestnicy programu otrzymywali punkty, które można było wymienić na nagrody bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Za wykazaną usługę spółka otrzymała wynagrodzenie, na które składają się: równowartość kosztów (w tym wartość nagród rzeczowych) oraz prowizja. Spółka powzięła wątpliwość czy wydanie nagród w ramach organizacji programu lojalnościowego powoduje u niej powstanie obowiązku podatkowego na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem spółki, nie ciąży na niej obowiązek naliczenia należnego VAT, ponieważ wartość przekazanych nagród jest elementem otrzymywanego od zleceniodawcy wynagrodzenia z tytułu świadczenia kompleksowej usługi opodatkowanej tym podatkiem.
Organ podatkowy stwierdził, że wydanie klientom przez spółkę towarów wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Następuje tu przeniesienie na klientów prawa do rozporządzania jak właściciel wydawanymi towarami (nagrodami), których spółka jest właścicielem od momentu ich zakupu do momentu wydania nagrody klientowi zleceniodawcy. Przy czym czynność ta realizowana jest za wynagrodzeniem płaconym spółce przez zleceniodawcę.
Sąd oddalił skargę podkreślając, że w NSA w wyroku z 10 października 2014 roku (I FSK 1523/13) orzekł, że obsługa programu lojalnościowego oraz wydanie w jej ramach nagród to dwa odrębne świadczenia: świadczenie usług (czynność na rzecz spółek, które zlecają zorganizowanie programu lojalnościowego) i dostawa towarów (czynność realizowana przez podmiot organizujący promocje na rzecz klienta). Wynagrodzenie otrzymane przez spółkę obejmuje dwa elementy: wynagrodzenie za dostawę towarów oraz prowizję z tytułu odpłatnego świadczenia usług, które są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
—Patrycja Niemczyk, współpracowniczka zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte