Wn „Rozrachunki z odbiorcami" 2500 zł
Ma „Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego" 147,50 zł
Ma „Sprzedaż usług" 2352,50 zł
W przykładzie zastosowane zostały reguły wskazane w wyroku Trybunału. Jednak wielu podatników przy ustalaniu podstawy opodatkowania usługi własnej stosuje metodę podziału kosztów. Ze względu na brak stosownych przepisów w tym zakresie celowe jest zabezpieczenie takiego postępowania odpowiednią interpretacją.
Przedpłaty...
Regułą w branży turystycznej są zaliczki. Często pełna cena za imprezę jest płacona ponad miesiąc przed jej rozpoczęciem. Ewidencja otrzymywanych zaliczek w księgach rachunkowych nie powinna sprawiać problemów. Trzeba je zaksięgować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów i przeksięgować na konto przychodów w okresie wykonania usługi turystycznej. Jednak w tym przypadku obowiązujące przepisy ustawy o VAT także komplikują rozliczenia.
Do końca 2013 r. obowiązywała zasada, że obowiązek podatkowy w procedurze VAT marża powstawał z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi. Obecne przepisy nie zawierają szczególnej regulacji w tym zakresie. Zatem organy podatkowe nakazują stosować art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, co oznacza konieczność opodatkowania zaliczki na poczet usługi turystycznej z chwilą jej otrzymania (np. interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 października 2014 r., ITPP2/443-948/14/AK).
...oznaczają wielokrotne korekty
Tymczasem w procedurze VAT marża dla usług turystyki wiąże się to z koniecznością wielokrotnych korekt. Na kilka miesięcy przed rozpoczęciem imprezy podatnik może jedynie szacować poziom marży. W przypadku wyjazdów zagranicznych jej wysokość jest silnie uzależniona od wahań kursów walut.
Literalne brzmienie art. 119 ust. 1 i 2 ustawy o VAT wskazuje, że dla ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku usług turystyki konieczne jest uprzednie określenie dwóch wartości:
1. ceny usługi, tj. kwoty, jaką ma zapłacić nabywca oraz
2. kwoty wydatków faktycznie poniesionych w związku z nabyciem towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty.
W odniesieniu do kwoty, jaką ma zapłacić nabywca, w powyższej regulacji nie wspomniano, że może chodzić również o jej część. Przepis nie uprawnia także do szacowania wysokości przyszłych kosztów. To oznacza, w mojej opinii, że uiszczenie zaliczki i brak rzeczywistych wydatków po stronie podatnika nie pozwalają na ustalenie podstawy opodatkowania. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (np. wyrok z 27 listopada 2007 r., SK 39/06) podkreśla się natomiast, że elementy obowiązku podatkowego, w szczególności przedmiot opodatkowania, a w konsekwencji podstawa opodatkowania, powinny być precyzyjnie określone w ustawie. W przeciwnym razie konkretny przepis może zostać uznany za niekonstytucyjny.