Z przepisów tych wynika, że w przypadku świadczenia usług lub dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać pełną kwotę wynagrodzenia pobieranego od nabywcy świadczenia. W związku z tym dodatkowe elementy wynagrodzenia za usługi uzupełniające (np. wydrukowanie biletu) świadczenie zasadnicze (np. sprzedaż biletu kolejowego) należy opodatkować analogicznie. Każdy dodatkowy koszt związany z wykonaniem czynności głównej, którym wykonawca obciążył nabywcę, powinien być włączony do podstawy opodatkowania.
Ani stawka VAT, ani status nabywcy nie mają w tym przypadku znaczenia. Jeżeli dane świadczenie główne podlega opodatkowaniu stawką obniżoną, to według tej samej stawki należy rozliczyć pozostałe czynności składające się na kompleksową usługę. Po stronie nabywcy koszt zakupu biletu oraz wynagrodzenie za czynności dodatkowe są ostatecznym kosztem realizowanej usługi.
Fiskus o zwiększeniu podstawy opodatkowania
- W interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 13 lutego 2015 r. (IPPP3/443-1160/14-2/IG) czytamy: „(...) Jak wynika z powyższego opisu sprawy, do ceny biletu spółka wlicza kwotę opłaty transaction fee, która jest nierozłączną częścią usługi wystawienia i sprzedaży biletu lotniczego. Należy więc zgodzić się z wnioskodawcą, że pobierana opłata (będąca wynagrodzeniem za usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży biletów w ramach prowadzonej przez spółkę działalności) stanowi część składową należności za usługę transportu, jako opłata związana bezpośrednio z tą usługą. Oznacza to, że opłata ta podlega opodatkowaniu na takich samych zasadach jak usługa główna, tj. usługa transportu".
- W interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 15 września 2014 r. (IPPP3/443-632/14-2/KB) czytamy: „(...) prowizja wnioskodawcy stanowić będzie element kalkulacyjny kształtujący kwotę należną, którą spółka żądała od nabywców. Kwota należna stanowić będzie całość świadczenia i obejmować będzie wszystkie elementy kosztów związanych z dokonaną przez spółkę sprzedażą biletów. Ponieważ kwota prowizji kształtować będzie w efekcie kwotę żądaną od nabywców, stanowić ona będzie część podstawy opodatkowania sprzedawanych biletów".
Uiszczenie opłat za transport po złożeniu zamówienia
Moja firma prowadzi sprzedaż wyrobów medycznych, opodatkowanych stawką preferencyjną VAT 8 proc. W zależności od opcji zakupu nabywca może odebrać towar osobiście, zamówić przesyłkę realizowaną przez Pocztę Polską lub przesyłkę kurierską. Klient odbierający towar jest zobowiązany do pokrycia kosztów transportu. Ustalenie kwoty za usługę dodatkową odbywa się dopiero po złożeniu zamówienia na towar (w zależności od ilości i gabarytu towaru oraz preferencji klienta), przy czym zapłata jest realizowana w jednej łącznej kwocie, na podstawie przeprowadzonej kalkulacji. Czy w sytuacji, gdy cena za transport jest ustalana po złożeniu zamówienia oraz w praktyce jest dodatkową usługą (którą klient może, ale nie musi zamówić), podstawa opodatkowania powinna być obciążona jedną stawką, 8 proc., czy też usługa transportu powinna być opodatkowana jednolicie 23-proc. stawką VAT?
Usługa transportu w takim przypadku powinna być opodatkowana stawką VAT 8 proc. To, że kalkulacja wynagrodzenia za dodatkową usługę transportu jest przeprowadzana później niż zakup towaru, nie ma znaczenia. Z uwagi na kompleksowy charakter świadczenia czynność ta podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla świadczenia głównego (sprzedaży towarów medycznych), tj. stawką obniżoną. Podstawa opodatkowania VAT obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, przy czym podstawa opodatkowania obejmuje również koszty dodatkowe, które ponosi odbiorca towaru (art. 29a ust. 1 w zw. z ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT). Odpowiada to również treści dyrektywy VAT 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Jak przewiduje art. 73 dyrektywy, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę za dostawę towaru lub świadczenie usług, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Jednocześnie dyrektywa wymienia dodatkowe elementy kosztowe, które wlicza się w podstawę opodatkowania (koszty opakowania, transportu, ubezpieczenia, prowizji itp.).