- Jesteśmy spółką handlową. Przy zakupach 1000 sztuk artykułu od jednego z dostawców dostajemy 100 sztuk gratis. Jak mamy wycenić otrzymane towary? Czy możemy je sprzedawać? Czy taki rodzaj otrzymanych towarów jest dla nas przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń? – pyta czytelnik.
Otrzymane przez spółkę towary są rabatem towarowym, inaczej nazywanym naturalnym. Jest to praktyka często stosowana w działalności handlowej. Ma za zadanie uatrakcyjnić ofertę sprzedaży i zachęcić kupujących do kolejnych zakupów u sprzedawcy, a w konsekwencji w przyszłości spowodować zwiększenie przychodów.
Rabat naturalny traktowany jest jako szczególna forma obniżki ceny za zakupiony towar. Otrzymanie towarów w ten sposób nie jest przychodem podatkowym, ponieważ nie jest to przychód z nieodpłatnych świadczeń. Z nieodpłatnym świadczeniem mamy do czynienia, gdy powstaje przysporzenie majątkowe dla jednej strony transakcji, ale jednocześnie strona ta nie ponosi kosztów za korzystanie z tego majątku.
Czy jest świadczenie wzajemne
Jak wyjaśnił NSA w wyroku z 16 czerwca 2011 r. (II FSK 788/10):
„(...) Kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest (...) to, że otrzymujący takie świadczenie nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Aby zatem dane świadczenie mogło być uznane za świadczenie nieodpłatne, konieczne jest, by polegało ono wyłącznie na jednostronnym przysporzeniu po stronie podmiotu, który świadczenie to uzyskał. Nieodpłatnym świadczeniem będą więc w szczególności wszelkie wykonane na rzecz uprawnionego świadczenia, np. przyznające mu prawa do używania lub użytkowania składnika majątku. O nieodpłatnym świadczeniu można mówić także w przypadku znoszenia określonego działania podatnika, np. nieodpłatne udostępnienie nieruchomości na prowadzenie działalności. Właściciel obciążonej nieruchomości nie uzyskuje więc z tego tytułu żadnych korzyści, którą mogłaby być np. bonifikata w opłatach za dostarczanie i wykorzystanie energii elektrycznej."