Zgodnie z poprzednim brzmieniem ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dokonywanie i przyjmowanie płatności pomiędzy przedsiębiorcami powinno odbywać się każdorazowo za pośrednictwem rachunku bankowego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji przekracza 15.000 euro. Od 1 stycznia 2017 roku limit ten uległ zmianie i wynosi obecnie 15.000 zł.
Podkreślenia wymaga fakt, że ustawodawca przewidział swego rodzaju sankcję za przekroczenie ww. limitu. Przedsiębiorca, który dokona płatności gotówką za transakcję powyżej ustalonego limitu nie będzie mógł takiego wydatku zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Nowe przepisy nie mają zastosowania do płatności wynikających z transakcji zawartych przed dniem 1 stycznia 2017 roku, jeżeli wartość transakcji nie przekracza limitu obowiązującego do końca 2016 roku. Nowych zasad, związanych z korektą, nie stosuje się również do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2017 roku.
Celem wprowadzenia zmiany jest stabilizacja pewności obrotu gospodarczego, ale również zwalczanie tzw. szarej strefy w gospodarce poprzez wprowadzenie mechanizmów prowadzących do ujawniania przez przedsiębiorców rzeczywiście osiąganych dochodów z prowadzonej przez z nich działalności gospodarczej dla celów ich opodatkowania.
W związku z wprowadzaną zmianą pojawiają się jednak pewne wątpliwości interpretacyjne w szczególności odnośnie tego jak organy podatkowe będą traktować transakcje barterowe. Brak precyzyjnego uregulowania tych zagadnień może prowadzić do potencjalnych sporów między podatnikami a organami podatkowymi.