Dobra wiadomość dla firm, które zrobiły zakupy u przedsiębiorcy wykreślonego przez skarbówkę z rejestru VAT. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" potwierdziło, że jeśli do transakcji faktycznie doszło, wydatek może być podatkowym kosztem.

Akcja czyszczenia rejestru VAT ruszyła 1 stycznia. Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że urzędy od początku roku wykreśliły już z niego ponad 65 tys. firm.

– Przyczyny wykreśleń są bardzo różne. Najczęściej dotyczy to firm, które w ostatnich miesiącach nie prowadziły działalności. Ale część wykreśleń jest pomyłkowa, czasami też fiskus usuwa z rejestru przedsiębiorców, którzy mają siedzibę w mieszkaniu i nie odebrali wezwania z urzędu – mówi Beata Hudziak, doradca podatkowy, partner zarządzający w kancelarii 8Tax. Dodaje, że skarbówka nie informuje o wykreśleniu z rejestru, sporo takich firm nadal więc działa, sprzedaje towary i usługi. Problemy mają ich kontrahenci.

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 18 maja, fiskus uważa, że jeśli faktura została wystawiona przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem, to kontrahent nie może odliczyć wykazanego w niej VAT. Eksperci krytykują ten pogląd.

– Nabywca ma prawo do odliczenia VAT niezależnie od tego, czy sprzedawca jest zarejestrowany. Żaden przepis, ani polski, ani unijny, tego nie zabrania – mówi Janusz Menkina, właściciel biura rachunkowego.

– Wielu przedsiębiorców koryguje jednak swoje rozliczenia, nie chcąc wchodzić w spory ze skarbówką – dodaje Beata Hudziak.

Firmy mają też wątpliwości, czy fakturę od podmiotu wykreślonego z rejestru mogą rozliczyć w kosztach podatkowych w PIT albo CIT. Zapytaliśmy o to ministerstwo. Odpowiedziało, że nie można rozliczyć kosztów, jeśli transakcja z podmiotem wykreślonym z rejestru VAT nie miała miejsca.

– Wniosek z tego, że jeśli do transakcji doszło, wydatek można zaliczyć do kosztów – mówi Beata Hudziak.

Zgadza się z tym Janusz Menkina.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

– Kwestia wykreślenia kontrahenta z rejestru VAT nie ma znaczenia w rozliczeniu podatku dochodowego. Wystawiona przez niego faktura jest pełnoprawnym dowodem księgowym – mówi.

Przypomnijmy, że skarbówka wyłapuje faktury od firm usuniętych z rejestru na podstawie danych z VAT-owskich ewidencji przesyłanych w Jednolitym Pliku Kontrolnym. Duże firmy składały go już w zeszłym roku, od rozliczenia za styczeń 2017 r. muszą go też przesyłać mali i średni przedsiębiorcy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl

Opinia

Arkadiusz Łagowski, członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, doradca podatkowy, menedżer w Grant Thornton

Obowiązujące od 1 stycznia przepisy obligujące urzędy skarbowe do wykreśleń z rejestru VAT spowodowały dużo zamieszania. Wiele firm zostało bowiem wyrejestrowanych bezpodstawnie. Teraz problemy mają nie tylko one, ale i ich kontrahenci. Dlatego uważam, że Ministerstwo Finansów powinno wydać w tej sprawie interpretację ogólną albo objaśnienia podatkowe, w których poinformuje, jakie mogą być konsekwencje współpracy z wykreśloną z rejestru firmą. A urzędy skarbowe powinny przede wszystkim informować, a nie karać przedsiębiorców, którzy taką współpracę kontynuują, nieświadomi, że ich kontrahent nie figuruje już w rejestrze.