Dla wielu podatników kwestia skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego poręczenia od podmiotu z grupy nie zawsze jest oczywista. Udzielenie poręczenia oznacza dla udzielającego poręczenie ekspozycję na dodatkowe ryzyko, za które powinien otrzymać odpowiednie wynagrodzenie. Przy otrzymaniu poręczenia bez zapłaty wynagrodzenia dochodzi zatem do otrzymania nieodpłatnego świadczenia w myśl ustawy o podatku dochodowym. Natomiast poręczenia bez zapłaty wynagrodzenia nie będzie można uznać za świadczenie nieodpłatne, gdy będzie ono skompensowane innymi wzajemnymi świadczeniami. Skąd więc biorą się wątpliwości przy podatkowym zaklasyfikowaniu nieodpłatnych poręczeń otrzymanych w ramach danej grupy podmiotów powiązanych i kiedy należy je uznać za przychód podlegający opodatkowaniu?
Korzystanie w pierwszej kolejności z poręczeń grupowych wydaje się naturalnym odruchem i najprostszym oraz najszybszym sposobem jego pozyskania. Poręczycielem jest najczęściej w takich sytuacjach podmiot z grupy, który może wykazać się najlepszą zdolnością kredytową, a tym samym ma najmniejsze prawdopodobieństwo niewypłacalności (co w praktyce przekłada się również na najlepszy rating kredytowy, dzięki czemu jest w stanie zaakceptować większe ryzyko). Udzielenie poręczenia wewnątrzgrupowego umożliwia beneficjentowi poręczenia pozyskanie zewnętrznego finansowania lub bezpośrednią realizację danej inwestycji. Często spotykaną praktyką jest niepobieranie wynagrodzenia przez spółkę poręczającą ze względu na działanie w interesie całej grupy. Czy w związku z tym udzielenie poręczenia na rzecz podmiotu z grupy bez wynagrodzenia można określić za każdym razem jako nieodpłatne świadczenie? Wszystko zależy od specyfiki i warunków danej transakcji z podmiotem powiązanym.
Interpretacja ogólna ministra finansów
W tym temacie została wydana interpretacja ogólna przez ministra finansów z 27 kwietnia 2012 r. (DD5/033/2/DZQ/ 2012/ DD-134) określająca podatkowe następstwa udzielenia nieodpłatnych poręczeń podmiotom powiązanym. Wydanie tej interpretacji spowodowane było brakiem jednolitego stanowiska w zakresie traktowania nieodpłatnego poręczenia jako nieodpłatnego świadczenia w świetle przepisów ustawy o CIT.
Minister finansów w interpretacji ogólnej wskazał, że przy nieodpłatnych poręczeniach należy przyjąć szersze znaczenie pojęcia „nieodpłatne świadczenie", które ukształtowało się w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Zgodnie ze wskazaniem ministra pojęcie to powinno być rozumiane jako „wszelkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie mające konkretny wymiar finansowy".
Zdarzenie nieobojętne gospodarczo
Zgodnie ze stanowiskiem ministra finansów udzielenie nieodpłatnego poręczenia nie jest zdarzeniem obojętnym gospodarczo dla obydwu stron, niezależnie od tego czy poręczenie zostanie faktycznie zrealizowane. Udzielenie poręczenia skutkuje dla podmiotu poręczającego przejęciem ryzyka, które posiada swoją wartość, za którą w warunkach rynkowych (tj. w transakcjach pomiędzy podmiotami niepowiązanymi) podmiot uzyskujący poręczenie musiałby zapłacić poręczycielowi. Transakcja udzielenia poręczenia wpływa zatem na zmianę zdolności kredytowych zarówno poręczającego, jak i udzielającego poręczenie. Uzyskanie poręczenia zapewnia zwiększoną zdolność kredytową dla beneficjenta poręczenia, a także umożliwia m.in. uzyskanie niższego oprocentowania finansowania zewnętrznego lub po prostu umożliwia jego pozyskanie. Z perspektywy podmiotu poręczającego, udzielenie poręczenia wiąże się z przejęciem ryzyka finansowego, czy z obniżeniem także własnego poziomu zdolności kredytowej.