Praca zdalna z zagranicy to dodatkowe obowiązki dla firmy

W celu umożliwienia osobie zatrudnionej pozostania w polskim systemie ubezpieczeń społecznych podczas wykonywania przez niego pracy spoza Polski, należy wystąpić do ZUS o wydanie zaświadczenia A1.

Publikacja: 16.10.2021 17:34

Praca zdalna z zagranicy to dodatkowe obowiązki dla firmy

Foto: Adobe Stock

Praca zdalna wykonywana spoza terytorium Polski przez pracownika zatrudnionego na podstawie polskiej umowy o pracę może wiązać się nie tylko z konsekwencjami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, ale również w zakresie ubezpieczeń społecznych. W takiej sytuacji może bowiem wystąpić obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie z lokalnym ustawodawstwem. Może to również wymagać spełnienia dodatkowych obowiązków po stronie pracodawców, takich jak rejestracja firmy w państwie miejsca wykonywania pracy, uzyskanie odpowiednich numerów identyfikacyjnych czy rejestracja w zagranicznym systemie. Czy w takim razie można uniknąć obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym pracownik wykonuje pracę zdalną?

Pozostało 94% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe