Leasing operacyjny: Korzystający wpisze w księdze wydatki na wykup maszyny

Kwoty, które przedsiębiorca zapłacił finansującemu za urządzenie będące niskocennym środkiem trwałym użytkowanym wcześniej na podstawie leasingu operacyjnego, ewidencjonuje się w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Publikacja: 16.07.2015 02:00

Foto: 123RF

- Przedsiębiorca – podatnik VAT czynny – zawarł kilka lat temu jako korzystający umowę leasingu operacyjnego tokarki. Po zakończeniu leasingu operacyjnego wykupił (25 czerwca 2015 r.) tokarkę za cenę 3075 zł, w tym VAT: 575 zł (w całości odliczony). Wykup tokarki został udokumentowany fakturą nr 144/06/2015 z 25 czerwca 2015 r. wystawioną przez firmę leasingową. Tokarka została oddana do używania 25 czerwca 2015 r. i ma być używana przez kilka najbliższych lat w prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Nabywca nie zamierza wprowadzać tokarki do ewidencji środków trwałych. Jak powinien zaewidencjonować wydatki na wykup tokarki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzi metodą kasową? – pyta czytelnik.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Aby zatem wydatek poniesiony przez podatnika mógł zostać przez niego ujęty w kosztach uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie są kosztem uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika, ale przez osoby inne niż sam podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- jest właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wartość początkowa do 3500 zł

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c ustawy o PIT, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania m.in. maszyny, urządzenia i środki transportu, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane środkami trwałymi (zob. art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).

Wykupiona z leasingu operacyjnego tokarka spełnia wymogi do zakwalifikowania jej do środków trwałych przedsiębiorcy. Przedsiębiorca nie zamierza jednak wprowadzać jej do środków trwałych, do czego jest uprawnio- ny, gdyż wartość początkowa tokarki nie przekracza 3500 zł. Zgodnie bowiem z art. 22d ust. 1 ustawy o PIT podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie są wówczas kosztami uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Wydatki poniesione na wykup tokarki z leasingu operacyjnego są zatem kosztem uzyskania przychodów przedsiębiorcy w miesiącu oddania jej do używania, tj. w czerwcu 2015 r.

Chodzi oczywiście o wydatki w kwocie netto, tj. 2500 zł. Podatek naliczony w wysokości 575 zł został w całości odliczony, a zatem stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy o VAT nie jest kosztem uzyskania przychodów.

Zgodnie z objaśnieniami

Poniesione wydatki przedsiębiorca powinien zaewidencjonować w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jak wynika z objaśnień do księgi: „(...) Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10–12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia (...)".

Numerem kolejnym wpisu (tj. 75/06/2015) przedsiębiorca powinien oznaczyć fakturę dokumentującą wykup tokarki (zakładam, że przedsiębiorca stosuje miesięczne numeracje wpisów).

Ewidencja wyposażenia

Osoby fizyczne obowiązane do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie), prowadzą:

1) ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n ust. 2–6 ustawy o PIT

2) ewidencję wyposażenia >patrz ramka.

Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa, przekracza 1500 zł (§ 4 ust. 2 rozporządzenia).

Przedsiębiorca powinien zatem przedmiotową tokarkę ująć w ewidencji wyposażenia, gdyż spełnia ona definicję wyposażenia, a jej wartość początkowa przekracza 1500 zł (wynosi 2500 zł).

Przykład

25 czerwca 2015 r. podatnik wykupił tokarkę z leasingu operacyjnego. Cena nabycia to 3075 zł, w tym VAT – 575 zł. Tokarkę tę podatnik wpisał do ewidencji wyposażenia.

Autor jest doradcą podatkowym

Wyposażenie i środki trwałe

Wyposażenie to rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o PIT, do środków trwałych (§ 3 pkt 7 rozporządzenia).

Środki trwałe to środki trwałe w rozumieniu przepisów ustawy o PIT (§ 3 pkt 8 rozporządzenia).

- Przedsiębiorca – podatnik VAT czynny – zawarł kilka lat temu jako korzystający umowę leasingu operacyjnego tokarki. Po zakończeniu leasingu operacyjnego wykupił (25 czerwca 2015 r.) tokarkę za cenę 3075 zł, w tym VAT: 575 zł (w całości odliczony). Wykup tokarki został udokumentowany fakturą nr 144/06/2015 z 25 czerwca 2015 r. wystawioną przez firmę leasingową. Tokarka została oddana do używania 25 czerwca 2015 r. i ma być używana przez kilka najbliższych lat w prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Nabywca nie zamierza wprowadzać tokarki do ewidencji środków trwałych. Jak powinien zaewidencjonować wydatki na wykup tokarki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzi metodą kasową? – pyta czytelnik.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona