- Przedsiębiorca – podatnik VAT czynny – zawarł kilka lat temu jako korzystający umowę leasingu operacyjnego tokarki. Po zakończeniu leasingu operacyjnego wykupił (25 czerwca 2015 r.) tokarkę za cenę 3075 zł, w tym VAT: 575 zł (w całości odliczony). Wykup tokarki został udokumentowany fakturą nr 144/06/2015 z 25 czerwca 2015 r. wystawioną przez firmę leasingową. Tokarka została oddana do używania 25 czerwca 2015 r. i ma być używana przez kilka najbliższych lat w prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Nabywca nie zamierza wprowadzać tokarki do ewidencji środków trwałych. Jak powinien zaewidencjonować wydatki na wykup tokarki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzi metodą kasową? – pyta czytelnik.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Aby zatem wydatek poniesiony przez podatnika mógł zostać przez niego ujęty w kosztach uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie są kosztem uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika, ale przez osoby inne niż sam podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,