– W programach motywacyjnych niezmiennie dominują karty sportowe i opieka medyczna – informuje Piotr Szostak. – Są również branże, jak chociażby IT, w których jednym z głównych benefitów jest praca zdalna. Coraz większego znaczenia nabiera również wsparcie zdrowia psychicznego pracowników.
Najpierw pandemia, a później pogarszająca się sytuacja geopolityczna i gospodarcza stały się dla wielu osób źródłem nieustającego stresu. Nic dziwnego, że wypalenie zawodowe zbiera potężne żniwo. Według różnych badań dotyka ono od 23 do 35 proc. polskich pracowników. Wśród specjalistów IT ten wskaźnik wynosi aż 70 proc. – podaje platforma TwojPsycholog.pl we współpracy z Just Join IT.
– Tak zwany burn-out syndrom często wiąże się z brakiem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, co czyni work-life balance sprawą najwyższej wagi z punktu widzenia firm – uświadamia Piotr Szostak. – Wśród głównych działań dotyczących tej kwestii należy wymienić wprowadzenie elastycznych godzin pracy, pracy hybrydowej i zdalnej oraz programów wsparcia psychicznego, a także zwiększenie liczby płatnych dni wolnych.
Obowiązek i korzyść
Czy jednak pracodawców na to wszystko stać? Zdaniem przedstawiciela Benefit Systems pytanie należy przeformułować: czy pracodawców stać na lekceważenie work-life balance? Organizacje są odporne tylko dzięki odporności swoich kadr, ich morale i sile mentalnej – tłumaczy menedżer. Nie można jednak oczekiwać od pracowników, że wytrzymają długotrwałą presję i stres, jeśli firma nie zadba o ich zdrowie psychiczne.
– Świadczenia pozapłacowe, oferowane pod kątem work-life balance, mogą zapobiegać rotacji personelu, absencji chorobowej, a nawet zaburzeniom psychicznym – podkreśla Piotr Szostak.
Jak wynika z raportu ZUS „Absencja chorobowa w 2021 r.”, zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania to wciąż jeden z głównych powodów nieobecności pracowników, którzy w 2021 r. opuścili z tego tytułu 25,2 mln dni pracy. Dla pracodawców oznacza to konkretne koszty. Troska o dobrostan i rozwój zatrudnionych stanowi więc rodzaj inwestycji, która zwraca się z nawiązką. Poprawia jakość pracy i atmosferę w zespole oraz wzmacnia wizerunek firmy na rynku pracy. Przyczynia się do wzrostu motywacji, zaangażowania i lojalności kadr. To wszystko zaś podniesie konkurencyjność organizacji.