Bankowe nowości i udogodnienia dla mobilnych użytkowników

Banki prześcigają się w udoskonalaniu swoich aplikacji i wprowadzaniu nowych form płatności.

Publikacja: 24.01.2020 16:48

Bankowe nowości i udogodnienia dla mobilnych użytkowników

Foto: Shutterstock

Nie ma miesiąca, a czasem nawet tygodnia, by nie pojawiały się informacje o nowych udogodnieniach wprowadzanych dla klientów posługujących się smartfonami. Usługi mobilne cieszą się więc coraz większą popularnością.

Warto sprawdzić: Bankowość mobilna: hakerzy czekają na naszą nieuwagę

Santander Bank zdążył tuż przed zakończeniem ubiegłego roku pochwalić się nowym pulpitem, na którym można zobaczyć wszystkie produkty, z których się korzysta. Alior Bank zdążył wprowadzić płatności mobilne za pomocą zegarków Fitbit oraz Garmin.

Płatności mobilne Fitbit Pay pod koniec listopada udostępniło także SGB posiadaczom kart Visa, a tuż przed Bożym Narodzeniem dla kart Mastercarda. Teraz bank szykuje się do udoskonalenia aplikacji SGB Mobile. T-Mobile Usługi Finansowe poszerzyły natomiast ofertę o płatności P2P, realizowane BLIK-iem – z telefonu na telefon.

Nowości szykuje Pekao, który kończy prace nad aplikacją PeoPay, a zbliżeniowe płatności mobilne smartwatchami Garmin Pay i Fitbit Pay będzie wdrażał mBank.

Mobilność Polaków potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie Alior Banku, z których wynika, że z bankowości internetowej korzysta 70 proc. osób, a z mobilnej już 45 proc.

– Celem badania było sprawdzenie, co Polacy myślą o nowoczesnej bankowości. Zależało nam, aby zweryfikować, jak możliwości, które dają kanały mobilne, wykorzystują mieszkańcy wsi i dużych miast, a także, czy istnieje rozdźwięk między młodszym a starszym pokoleniem. Okazuje się, że wśród wszystkich grup kanały cyfrowe zyskują popularność. Potwierdza się również to, że zwyczaje klientów nieustannie się zmieniają – dziś większość spraw związanych z finansami wolimy załatwiać zdalnie – mówi Dorota Mielewczyk, menedżer ds. badań marketingowych i rozwoju w Alior Banku.

Szybsze płatności

Z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się BLIK. Banki udostępniające płatności nim mają już prawie 13 mln użytkowników aplikacji mobilnych, którzy przynajmniej raz w miesiącu się do nich logują.

BLIK najchętniej jest wykorzystywany w sieci. W płatnościach internetowych ma już 35-proc. udział. W ciągu trzech kwartałów 2019 r. wykonano nim 40 mln transakcji – rok to roku to wzrost o 126 proc. – Zgodnie z danymi NBP jest wykorzystywany częściej niż karty płatnicze. Badania Mobile Institute pokazują także, że jest dla Polaków preferowaną i najwygodniejszą metodą płatności w e-commerce – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIK-a, i zapowiada, że w tym roku będzie można płacić BLIK-iem nie tylko w Polsce, ale również na świecie.

Rośnie też liczba przelewów na telefon – w III kwartale 2019 r. o 212 proc. do 4,3 mln. Klienci banków coraz bardziej cenią ich szybkość. Przelewy są realizowane w czasie rzeczywistym nawet między klientami różnych banków – również w weekendy i święta.

Warto sprawdzić: Tablet jako przenośny bank. To nie do końca działa

Ich zleceniodawcy nie muszą nawet znać numeru konta bankowego odbiorcy, wystarczy numer telefonu, który w bankowości mobilnej zostanie powiązany z rachunkiem, dzięki czemu informacja trafi do systemu, a bank, realizując przelew, sprawdzi, na jaki numer rachunku ma wykonać przelew.

– Liczymy, że ta usługa stanie się jeszcze bardziej popularna wśród użytkowników aplikacji bankowych. Analizując wyniki transakcyjne po III kwartałach 2019 r., możemy potwierdzić, że jesteśmy na dobrej drodze. Do września tego roku klienci zrealizowali blisko 11 mln takich transakcji – mówi Marcin Waldowski, dyrektor departamentu rozwoju produktu Polskiego Standardu Płatności.

Z natychmiastowych płatności BLIK-iem mogą korzystać klienci dziesięciu banków: Alior Banku, Banku Millennium, Credit Agricole, ING Banku, mBanku, PKO BP, Santandera, Getin Banku, a od grudnia ubiegłego roku T-Mobile Usług Finansowych i Pekao.

– Korzystanie z bankowości mobilnej staje się codziennością. Coraz więcej klientów jest zainteresowanych nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi zarządzanie ich osobistym budżetem. Nośnikiem najbardziej innowacyjnych rozwiązań bankowych są najczęściej aplikacje mobilne. W Banku Pekao wdrażamy usługi i produkty, które są dla klientów wygodne, potrzebne i łatwe – podkreśla Bartosz Zborowski, dyrektor departamentu innowacji i płatności z Banku Pekao SA.

Teraz Polski Standard Płatności szykuje się do wprowadzenia rozwiązania Request for payment, czyli Prośby przelewu na telefon w ramach BLIK-a.

– Eksperci nie mają wątpliwości, że to przełomowe rozwiązanie, które całkowicie zredefiniuje rynek płatności – mówi Dariusz Mazurkiewicz. – My dziś jesteśmy gotowi i udostępniamy rozwiązanie, które nie tylko jest oczekiwane przez użytkowników, ale również ma ogromny potencjał do tworzenia przez banki nowych funkcji płatniczych – dodaje.

Wygodne płatności

Wciąż najpopularniejsze pozostają płatności zbliżeniowe Google Pay, które wprowadziło 26 instytucji, i Apple Pay, które działają z większością najpopularniejszych kart kredytowych i debetowych wydawanych przez 18 polskich banków i instytucji. Kartami w obu systemach można nie tylko bezpiecznie płacić, lecz także zbierać punkty i nagrody w programach lojalnościowych, a z Google Pay również oszczędzać, korzystać z kart lojalnościowych, kart podarunkowych, ofert specjalnych, biletów na wydarzenia oraz kart pokładowych.

Popularności nabiera również płacenie zegarkami i innymi gadżetami. Garmin Pay oferuje już dziesięć instytucji: Alior Bank, Bank Millennium, Credit Agricole, Getin Bank, ING, mBank, PKO, Santander i Pekao. Mniej popularne jeszcze płatności Fitbit Pay wdrożyły: Pekao, Santander, SGB, Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe.

– Obserwujemy rosnącą popularność zbliżeniowych płatności mobilnych wśród naszych klientów. W ciągu roku wzrost liczby tych płatności sięgnął 200 proc. Nie mamy wątpliwości, że również popularność płatności zbliżeniowych za pomocą urządzeń ubieralnych, tzw. wearables, jak inteligentny zegarek czy opaska fitness, będzie w kolejnych latach rosnąć. Dlatego do wachlarza oferowanych usług włączamy Fitbit Pay oraz Garmin Pay. Nasi klienci mogą podłączyć do zegarków zarówno karty debetowe, jak i kredytowe – mówi Joanna Olszewska, dyrektor departamentu Daily Banking w Alior Banku.

Warto sprawdzić: Nauczą nas bankowania. Wystarczy przyjść do oddziału

Z Garmin Pay i Fitbit Pay można również powiązać karty wydawane przez instytucje pozabankowe, takie jak brytyjskiego fintechu Curve, pod którego aplikację można też podpiąć karty bankowe czy Revolut.

Urządzenie werables ma funkcję komunikacji NFC. Istnieją jednak pasywne i aktywne gadżety. Pasywnym urządzeniem do noszenia, takim jak pierścionek czy bransoletka, zatwierdza się transakcję PIN-em na terminalu, tak jak w przypadku karty. Za pomocą aktywnych urządzeń do noszenia, takich jak smartwatch, można wprowadzać PIN na samym urządzeniu do noszenia i dokończyć płatność za pomocą jednego dotknięcia.

Z badań Mastercarda wynika, że już co piąta osoba dorosła nosi inteligentny zegarek lub pasek fitness, a płatności wearables wzrosły w ubiegłym roku w Europie aż ośmiokrotnie. Przoduje Holandia, ale Polska zajmuje piąte miejsce.

Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej