Nagrodziliśmy innowacyjne firmy i ich nowatorskie projekty

21 laureatów konkursu Orzeł Innowacji poznaliśmy na gali w Gdańsku. Została także ogłoszona nagroda specjalna.

Publikacja: 25.05.2023 21:00

Laureaci IX edycji Orła Innowacji wraz z przedstawicielami kapituły konkursu oraz spółki Gremi Media

Laureaci IX edycji Orła Innowacji wraz z przedstawicielami kapituły konkursu oraz spółki Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”, podczas uroczystej gali wręczenia nagród i wyróżnień, która odbyła się w trakcie konferencji Infoshare 2023 w Gdańsku

Foto: Łukasz Głowala

– Bardzo się cieszę, że możemy spotkać się na Infoshare 2023, największym wydarzeniu technologicznym i startupowym w Europie Środkowo-Wschodniej. Dziękuję organizatorom wydarzenia za możliwość spotkania się tu na gali organizowanego przez dziennik „Rzeczpospolita” konkursu, mającego na celu wyłonienie najbardziej innowacyjnych w polskiej gospodarce start-upów i dużych przedsiębiorstw oraz ich rozwiązań – powiedział Jarosław Machocki, wiceprezes spółki Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”, podczas uroczystego wręczenia nagród i wyróżnień w IX edycji konkursu Orzeł Innowacji.

– Ta edycja konkursu ponownie cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, co oznacza, że w naszym kraju ta innowacyjność jest na bardzo wysokim poziomie. Jesteśmy dumni jako wydawnictwo Gremi Media SA oraz jako dziennik „Rzeczpospolita”, że możemy promować polską innowacyjność. Gratuluję wszystkim uhonorowanym – dodał Jarosław Machocki.

Krzysztof Maksymik, audit partner w dziale rewizji finansowej BDO, który był audytorem konkursu oraz zasiadał w jego kapitule, mówił o przebiegu rywalizacji.

– Do konkursu w siedmiu kategoriach zgłoszono 90 projektów, które łączy pierwiastek innowacyjności. To wzrost o ponad 15 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, co świadczy o tym, że popularność konkursu rośnie. Rolą firmy BDO, jako audytora konkursu, był ogólny nadzór nad jego przebiegiem, a także ocena, czy zostały spełnione formalne kryteria udziału: kompletność, wiarygodność, aktualność i szczegółowość zgłoszeń, oraz na końcu policzenie głosów kapituły – mówił Krzysztof Maksymik. – Generalnie większość zgłoszeń spełniała kryteria, choć w różnym stopniu. Największy problem był ze szczegółowością, co z kolei sprawiało, że dalszy etap konkursu, czyli obrady kapituły i wybór rozwiązań, które zasługują na nagrodę czy wyróżnienie, był dość burzliwy i trudny – wyjaśnił.

Sam moment ogłoszenia zwycięzców oraz wręczenia nagród i wyróżnień poprzedziła debata „Ucieczka z komunikacyjnego szumu. Jak sprawić, żeby wśród tysięcy projektów właśnie Twój przyciągnął uwagę?”, którą moderował prowadzący galę Marcin Piasecki z „Rzeczpospolitej”.

Marcin Szczeciński, kierownik ds. inwestycji kapitałowych Adamed i członek kapituły Orła Innowacji, nawiązał do wspomnianego już tematu niewystarczającej szczegółowości zgłoszeń, a także języka, jakim są pisane. Stwierdził, że to bardzo ważny aspekt, gdyż to są informacje, które start-up przekazuje o sobie światu zewnętrznemu. Zgłaszający wie, o czym pisze, jest przekonany, że to będzie zrozumiałe, tymczasem osoby, które czytają te informacje, często nie wiedzą, o co chodzi. Innym aspektem jest posługiwanie się zbyt specjalistycznym, hermetycznym słownictwem. Warto więc, przygotowując informacje o swojej firmie czy projekcie, zwracać uwagę na jasność przekazu.

Na co powinni zwrócić uwagę startupowcy chcący przekonać do siebie inwestorów? Róża Szafranek, founder & CEO w firmie HR Hints, zwróciła uwagę, że jeśli chodzi o inwestycje wczesnego etapu, to bardzo kluczowy jest sam founder – jaka to jest osoba, jakie ma doświadczenie i czym może poprzeć twierdzenie, że dany problem jest rzeczywiście dobrze zdiagnozowany.

– Druga ważna rzecz, którą weryfikujemy u foundera, to to, jaki ma on potencjał do przeprowadzenia zmian, czy jest elastyczny, czy jest w stanie przyjmować feedback i pracować nad kolejną wersją, a bardzo często takich wersji jest 15. Ważny jest wreszcie typ problemu, który został zauważony. Nie rozwiązanie, ale właśnie to, jaki problem chce rozwiązać – powiedziała Róża Szafranek.

Zdaniem Katarzyny Leszczyńskiej-Bohdan, strateżki komunikacji biznesu, psycholog organizacji, executive and business coach, u foundera ważna jest odporność psychiczna, rezyliencja. To, czy po tych 15 wersjach jest dalej w stanie wstać z kolan i powiedzieć to, co chce przekazać, po raz 15., ale w inny sposób, tak żeby zrozumiał to pięciolatek. – Nie bez przyczyny w IT mówi się o gumowych kaczuszkach, którym się tłumaczy, jeżeli czegoś nie rozumiemy. Bo jeżeli potrafimy to powiedzieć do gumowej kaczuszki czy do pięciolatka, to znaczy, że opis jest na tyle klarowny, żeby później przedstawić go w konkursie w sposób przejrzysty – tłumaczyła ekspertka.

A jak się wyróżnić tak, by zostać zauważonym? Lucyna Szaszkiewicz, CEO & co-founder, 1Strike.io, przedstawiła trzy obserwacje.

– Pierwsza – trzeba być odważnym i autentycznym. Działalność musi być zgodna z osobami, które ją prowadzą i chcą promować. Począwszy od zarządu, od góry, udziela się to potem wszystkim pracownikom. Tak tworzy się kultura organizacyjna firmy. Druga – trzeba wiedzieć, do kogo co się mówi i po co, jakie są nasze cele, ale też jaka jest potrzeba po drugiej stronie. Bo w końcu firma to nie tylko zarząd, to nie tylko pracownicy. To są ludzie, którzy mają konkretne potrzeby, które potem przekładają się na konkretne KPI. Trzecia – trzeba się zgodzić, że to jest ciągły proces. Nie da się raz zrobić komunikatu, nie da się raz stworzyć brandu i mieć tematu z głowy na kolejne miesiące czy lata. To jest ciągła praca i to może być ciągła zabawa, tylko trzeba znajdować przyjemność w ciekawości dowiadywania się, czego oczekuje rynek – wymieniała Lucyna Szaszkiewicz.

Nina Szewczak, współzałożycielka firmy Instant Think, stwierdziła, że słuchając prezentacji start-upu, musi się czuć, że za tym kryje się prawdziwa pasja. – Że ktoś wie, o czym mówi, i że będzie się w stanie podnieść za każdym razem, gdy będziemy musieli powiedzieć, że coś jest nie tak. Przy opisie projektów ważna jest też komunikacja, nadmiar szczegółów nie pomaga – powiedziała.

Po debacie nastąpiło wręczenie nagród i wyróżnień laureatom IX edycji konkursu Orzeł Innowacji. Została także wręczona nagroda specjalna, którą jest udział w VII edycji programu mentoringowego InCredibles Sebastiana Kulczyka. O tej nagrodzie opowiedział Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments.

– Finalista należy do kategorii firm, którym nie jest wszystko jedno – czyli z kim, dlaczego i po co robi biznes. Jest to firma z bardzo ciekawą historią i myślę, że jeszcze większym potencjałem. Nagroda to zaproszenie na kilkadziesiąt godzin indywidualnych warsztatów, spotkań z najlepszymi mentorami w Polsce. Będziemy starali się otwierać wam te drzwi, które do tej pory bywały dla was zamknięte. Jak wypchną was tymi drzwiami, to pomożemy wam wleźć przez okno. Zaprosimy was na kilka warsztatów grupowych, zaproponujemy MBA for Startups dla najlepszych. Zabierzemy was na staż do Helsinek. Tych atrakcji będzie więcej. Będę miał przyjemność koordynować współpracę z wami – mówił Jarosław Sroka.

Laureatem nagrody specjalnej została spółka Biostra Solutions za technologię umożliwiającą przetworzenie bioodpadów w autorski nawóz organiczny, bogaty w materię organiczną oraz niezbędne pierwiastki.

Lista laureatów konkursu Orzeł Innowacji, wraz z opisami zwycięskich projektów, ukazała się 25 maja w dodatku specjalnym do „Rzeczpospolitej”. Dostępna jest też na stronie: orzelinnowacji.rp.pl.

– Bardzo się cieszę, że możemy spotkać się na Infoshare 2023, największym wydarzeniu technologicznym i startupowym w Europie Środkowo-Wschodniej. Dziękuję organizatorom wydarzenia za możliwość spotkania się tu na gali organizowanego przez dziennik „Rzeczpospolita” konkursu, mającego na celu wyłonienie najbardziej innowacyjnych w polskiej gospodarce start-upów i dużych przedsiębiorstw oraz ich rozwiązań – powiedział Jarosław Machocki, wiceprezes spółki Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”, podczas uroczystego wręczenia nagród i wyróżnień w IX edycji konkursu Orzeł Innowacji.

Pozostało 93% artykułu
Orzeł Innowacji
Szukanie tych, którzy odmienią nasz świat
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Orzeł Innowacji
Jak przyspieszyć innowacyjność
Orzeł Innowacji
AI coraz głębiej sięga inwestorom do kieszeni
Orzeł Innowacji
Jak start-upy mogą wyjść z finansowego zakrętu
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Orzeł Innowacji
Trwa odliczanie do końca kryzysu