Dolna Saksonia: Światowa premiera pociągu napędzanego wodorem

Pierwszy na świecie pociąg z napędem wodorowym został oddany do użytku w poniedziałek w północnych Niemczech. Innowacyjna lokomotywa ma sprawić, że kolej będzie bardziej przyjazna dla środowiska.

Aktualizacja: 18.09.2018 08:22 Publikacja: 18.09.2018 08:07

Dwa pociągi wodorowe, zbudowane przez francuską firmę Alstom, wyruszyły w poniedziałek w swoje dziewicze podróże między północnoniemieckimi miastami Buxtehude, Bremerhaven i Cuxhaven.

W zbiornikach, znajdujących się na górze składu, znajdują się wodór i tlen, które po połączeniu wytwarzają energię elektryczną. Rezerwy paliwa są wystarczająco duże, aby pociąg mógł przejechać ponad tysiąc kilometrów. A już w zupełności wystarczają, by skład mógł podróżować na obecnej stukilometrowej trasie.

Pociągi mogą się rozpędzić do maksymalnej prędkości 140 km na godzinę. Są bardzo ciche, w porównaniu z lokomotywami spalinowymi, a co najważniejsze, nie powodują emisji nieczystości do atmosfery.

- To rewolucja dla Alstomu i dla przyszłości mobilności Pierwszy na świecie pociąg z ogniwami wodorowymi wchodzi do obsługi pasażerów i jest gotowy do seryjnej produkcji - powiedział Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstom. - To innowacja, która wynika z francusko-niemieckiej zespołowej pracy i stanowi przykład udanej współpracy transgranicznej - dodał.

Dolna Saksonia planuje wprowadzić kolejne 14 pociągów wodorowych do końca 2021 roku. Ma ją to kosztować 81 milionów euro.

Bernd Althusmann, minister transportu, powiedział, że szczególnie sensowne jest wprowadzanie takich pociągów na liniach, gdzie nieopłacalna jest inwestycja w zasilanie napowietrzne.

- Udowodnienie funkcjonalności technologii ogniw paliwowych w codziennej eksploatacji wyznaczy kierunek dla transportu kolejowego, który w przyszłości będzie w dużej mierze obsługiwany w sposób przyjazny dla klimatu i wolny od emisji - stwierdził.

Dwa pociągi wodorowe, zbudowane przez francuską firmę Alstom, wyruszyły w poniedziałek w swoje dziewicze podróże między północnoniemieckimi miastami Buxtehude, Bremerhaven i Cuxhaven.

W zbiornikach, znajdujących się na górze składu, znajdują się wodór i tlen, które po połączeniu wytwarzają energię elektryczną. Rezerwy paliwa są wystarczająco duże, aby pociąg mógł przejechać ponad tysiąc kilometrów. A już w zupełności wystarczają, by skład mógł podróżować na obecnej stukilometrowej trasie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii