Na tzw. Dalekim Wschodzie, a więc i w Państwie Środka od wieków styczeń i luty są okresem, w którym obchodzi się Nowy Rok zwany Świętem Wiosny (Chūnjié – 春节). W 2020 r. święto to przypada dokładnie dziś tj. 25 stycznia.
Wiosna to czas przebudzenia natury po zimowym letargu. Potraktujmy zatem okres Chińskiego Nowego Roku jako dobry moment do odświeżenia kontaktów z naszymi chińskimi partnerami biznesowymi. Mamy na to spokojnie ponad dwa tygodnie. Tyle bowiem Chińczycy celebrują to najważniejsze święto w ich kulturze.
Złóż życzenia, ale zapomnij o e-mailach
Z okazji Chińskiego Nowego Roku warto wysłać życzenia do wszystkich, z którymi do tej pory mieliśmy służbowy kontakt. Warto jednak mieć na uwadze, że okres od 24 do 30 stycznia br. to dni wolne od pracy. Większość chińskich biur będzie pusta. Jeśli masz w zwyczaju rozsyłać życzenia świąteczne w formie wiadomości e-mail to prowadząc inicjatywy biznesowe z Chińczykami spokojnie możesz sobie darować tę formę komunikacji. Nie dlatego, że służbowych skrzynek nikt nie będzie wówczas sprawdzał, ale przede wszystkim dlatego, że Twój azjatycki kontrahent wychował się w społeczeństwie kolektywnym, w którym relacje międzyludzkie stanowią trzon wszelkich działań.
CZYTAJ TAKŻE: W Chinach treść reklamy musi odpowiadać cechom produktu
A gdzie relacje tam i komunikacja. I to ta dynamiczna, „na żywo”. Przełam się więc i przekonaj do mediów społecznościowych. Jeśli nie masz jeszcze zainstalowanej na smartfonie aplikacji WeChat, to nie masz szans na efektywną komunikację ze współczesnym Chińczykiem. WeChat to idealne narzędzie do wymiany zdań w sposób zdalny, a jednocześnie w czasie rzeczywistym. Często służy także do zawierania formalnych kontraktów przekazywanych w załącznikach podczas czatowania. Przesyłając tą drogą życzenia noworoczne koniecznie dołącz spersonalizowane zdjęcie i/lub emotikony. Same słowa będą wyglądały sztucznie, nieszczerze i sztywno.