Reklama

Raczej spadki niż zwyżki

Oferta na rynku pierwotnym nie tylko w Warszawie, ale także w Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu wciąż pozwala kupującym na swobodny wybór

Publikacja: 18.05.2009 18:55

Raczej spadki niż zwyżki

Foto: Rzeczpospolita, Paweł Gałka

Podjęcie decyzji ułatwia fakt, że rośnie pula gotowych inwestycji, więc klienci mogą zweryfikować propozycję dewelopera przed dokonaniem transakcji. Sprzedaż na wiosnę nieco drgnęła i deweloperom udaje się miesięcznie podpisać kilka – kilkanaście umów, choć nie każda spółka może się pochwalić takimi wynikami. Bywa, że sprzedaż pozostaje na poziomie zerowym. Jednocześnie nowe inwestycje często pozostają zamrożone na etapie samego projektu.

– Trudności w pozyskaniu finansowania na realizację projektów są nawet większe w mniejszych miastach, gdyż są one uważane za bardziej ryzykowne w czasie kryzysu finansowego – mówi Paweł Grząbka z CEE Property Group. – Obecna sytuacja będzie zatem prowadzić do sukcesywnego zawężania się oferty. Deweloperzy, wytykając to zjawisko, zgodnie zapewniają, że ceny zaczną rosnąć.

Natomiast zdaniem Małgorzaty Pajor z Ober-Haus wzrost cen mieszkań to jeszcze czas odległy. Teraz możemy co najwyżej mówić o wyhamowaniu ich spadków.

– Mamy do czynienia z dużą liczbą kończonych inwestycji, które ciągle nie są sprzedane i w tych przypadkach deweloperzy będą za wszelką cenę chcieli sprzedać gotowe mieszkania – zauważa Paweł Grząbka.

Czy rzeczywiście? Ilu klientów pozwoli sobie na zakup lokum, jeśli banki nie zrezygnują ze swojej sztywnej polityki kredytowej?

Reklama
Reklama

– Banki znów zabiegają o klienta, zwłaszcza teraz, gdy głównie kredytują wybudowane już mieszkania, a ryzyko, że wartość nieruchomości jeszcze spadnie, jest obecnie dla nich mniejsze niż kilkanaście miesięcy temu – uważa Małgorzata Pajor. I przyznaje, że w sytuacji, kiedy deweloperzy wstrzymują się z rozpoczynaniem nowych inwestycji, podaż mieszkań rzeczywiście będzie z czasem coraz mniejsza. – Nie ma jednak obawy, że ich zabraknie – po prostu na rynku pierwotnym będzie coraz mniejszy wybór, a kupujący częściej będą sięgać po oferty z rynku wtórnego – uważa.

Kiedy bowiem podaż nowych lokali znacznie się skurczy, prawdopodobnie do sprzedaży wrócą oferty, które właściciele wycofali, gdy rynek oczekiwał od nich cen niższych, niżby sobie tego życzyli.

– W efekcie mieszkania z rynku wtórnego mogą coraz częściej znajdować nabywców, do czego m.in. przyczyni się nie tyle brak, ile coraz bardziej ograniczona oferta z rynku pierwotnego. Taka sytuacja w perspektywie najbliższych dwóch lat może spowodować wzrost zainteresowania ofertami z drugiej ręki i zaowocować większą liczbą transakcji w tym segmencie – prognozuje Małgorzata Pajor.

Jest jednak jeszcze jeden czynnik, który może podtrzymać podaż nowych mieszkań na pewnym poziomie – inwestycje dziś są wprawdzie zamrażane, ale deweloperzy mają spore zapasy działek, często przygotowanych do budowy, a w niektórych przypadkach mają już nawet zakupione materiały budowlane. Mogą więc w każdej chwili rozpocząć kolejny projekt i wystawić nowe lokale na sprzedaż. Tylko za jaką cenę?

Tomasz Błeszyński, pośrednik i doradca na rynku nieruchomości, zapewnia, że banki nie wrócą do „rozdawania” kredytów i wielu klientów nie będzie w stanie przekroczyć pewnych granic finansowych, co deweloperzy muszą uwzględnić w swoich kosztorysach. – Na pewno w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku będzie powstawało więcej mieszkań popularnych z podstawowym wykończeniem, a zmniejszy się oferta z wyższej półki. A w tym roku będziemy mieli do czynienia ze wzajemnym badaniem się: deweloperzy będą obserwować klientów, a klienci – deweloperów. Konkretne działania pojawią się najwcześniej w przyszłym roku – mówi Błeszyński.

Nieruchomości
Echo Investment sprzedało centrum handlowe Libero za 103 mln euro
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Nieruchomości
BPI Real Estate Poland kupuje biurowiec w Warszawie. Mogą tu powstać mieszkania
Nieruchomości
Jak się zmieniają nastroje na rynku mieszkań? Kto odpowiada za patodeweloperkę?
Nieruchomości
Sieć parków handlowych Vendo w Polsce sprzedana za 1,3 mld zł
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nieruchomości
Klienci liczą, porównują, negocjują. „Nie można bawić się cenami”
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama