Materiał powstał we współpracy z VIVE GROUP
Vive Group działa na rynku już 30 lat w wielu sektorach gospodarki.
Dorota Brzozowiec: VIVE Group składa się z firm o różnym profilu. Wśród nich jest VIVE Textile Recycling – jedna z największych sortowni tekstyliów w Europie z siecią 67 detalicznych sklepów wielkopowierzchniowych z odzieżą cyrkularną, VIVE Profit oraz VIVE Innovation, spółka szukająca innowacyjnych rozwiązań produkcyjnych zajmująca się wytwarzaniem kompozytu z ubrań o nazwie VIVE Texcellence, które ze względu na ich jakość i zużycie nie nadają się do wprowadzenia do drugiego obiegu. Materiał ten wykorzystujemy do produkcji małej architektury, np. ławek czy desek tarasowych. Z jego elementów powstają też fragmenty placów zabaw dla dzieci. Kolejną firmą jest VIVE Logistics Services, która działa w sektorze transportu i logistyki, oferując klientom zarówno szeroki zakres usług TSL, jak również rozwiązania magazynowe.
Dlaczego zdecydowali się państwo na rozwój w systemie franczyzowym?
Jako VIVE Textile Recycling mamy wiele do zrobienia, za nami trzy dekady doświadczeń. Mamy możliwości, zaplecze technologiczne i logistyczne oraz pasję. I właśnie to doświadczenie pozwala nam rozwijać się i tworzyć różne formaty biznesowe. Moda cyrkularna ma coraz więcej zwolenników, co ma wpływ na nasz rozwój. Pozyskujemy odzież, której pozbywają się inni, i nadajemy jej drugie życie. Kupując w naszych sklepach, klient dołącza do ekologicznej misji i przyczynia się do tego, że na wysypiskach jest mniej odpadów. Rozwój sieci sprzedaży w systemie franczyzowym bardzo pomaga zwiększyć tempo ekspansji. Wcześniej istnieliśmy tylko w większych aglomeracjach, franczyza pomaga nam zaistnieć również w tych mniejszych, dzięki temu docieramy do większej liczby ludzi. Na biznes patrzymy szeroko, wiedząc, że społeczna odpowiedzialność biznesu to przyszłość. Uczciwość i etyka, odpowiedzialność za to, co robimy dla świata, ale też odpowiedzialność za biznes naszych franczyzobiorców są dla nas bardzo ważne.
Jak wygląda współpraca franczyzowa? Na co musi się przygotować inwestor?
W modelu franczyzowym większość najtrudniejszych elementów pozostaje po naszej stronie. Zależy nam na długotrwałej współpracy. Udzielamy wsparcia na każdym etapie i opiekujemy się sklepami franczyzowymi w taki sam sposób jak własnymi. Niezależnie od tego, czy jest to sklep franczyzowy czy własny, brand jest jeden – VIVE Profit. Działamy w systemie depozytowym, co oznacza, że franczyzobiorca nie musi inwestować w towar i po jego stronie jest tylko przygotowanie lokalu według ściśle określonych wytycznych. Naszych franczyzobiorców oraz ich pracowników przygotowujemy do prowadzenia sklepu, zapewniając szkolenia. Rozwój sieci franczyzowej to nie tylko otwarcia sklepów. To też ludzie, którzy codziennie wspólnie z nami wspierają zrównoważoną przyszłość. Decyzje zakupowe mają ogromny wpływ na naszą planetę, a dziś cały świat mówi już nie tylko o recyklingu, lecz także o tzw. obiegu zamkniętym. Nasz wskaźnik to poziom blisko 97 proc., jeśli chodzi o proces produkcji, przeróbki tekstyliów. Wspaniale jest widzieć wzrost świadomości konsumentów na temat znaczenia mody cyrkularnej. Trendy zmieniają się co chwilę, jednak znalezienie drogi prowadzącej do zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie.
My ją znaleźliśmy i konsekwentnie nią podążamy.
Czy w dzisiejszych niepewnych czasach franczyza w tej branży to bezpieczny sposób na prowadzenie działalności?
Tak. Tempo rozwoju jest duże, nasza franczyza cieszy się ogromnym zainteresowaniem, równolegle rozwijamy też sieć własną. W 2022 roku zanotowaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży, osiągając wzrost r./r. +65 proc. Widząc potencjał branży, kolejni przedsiębiorcy chętnie nawiązują z nami współpracę. Część projektów franczyzowych zwraca się już w kilka miesięcy od rozpoczęcia działalności, a inne wymagają czasu, zwykle jest to około 1,5 roku. Stawiamy mocno na wyniki finansowe sklepów, na ich rentowność. Każdą lokalizację szczegółowo analizujemy pod kątem potencjału miejsca, kosztów oraz okresu zwrotu z inwestycji. Naszym celem jest dynamiczne zwiększenie liczby sklepów z modą cyrkularną w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców. Otwieramy również sklepy franczyzowe w miastach, w których mamy już nasze własne sklepy. To ułatwia proces pozyskania klienta i wzmacnia rozpoznawalność marki. Obecnie szukamy franczyzobiorców oraz lokali m.in. w Toruniu, w Białymstoku, w Poznaniu, Krakowie, Kołobrzegu i w Łomży.
Jak duża jest dziś sieć VIVE Profit? Jakie są plany ekspansji?
Aktualnie VIVE Profit to 67 sklepów i ponad 58 000 mkw. powierzchni handlowej.
W 2022 roku otworzyliśmy 17 sklepów franczyzowych oraz własnych, dając kolejne życie setkom tysięcy niepowtarzalnych ubrań. To raptem początek roku, a za nami otwarcia czterech nowych punktów: w Koszalinie, Biłgoraju, Sosnowcu i Bytomiu. A przed nami kolejne rozmowy
z potencjalnymi franczyzobiorcami. Na 2023 r. mamy jeszcze ambitniejsze plany, chcemy postawić na bardzo dynamiczny rozwój sieci sklepów.
Materiał powstał we współpracy z VIVE GROUP