Materiał powstał we współpracy z Bacardi Martini Polska

Drugi raz z rzędu firma Bacardi Martini Polska została wybrana jako Great Place to Work. O przyznaniu tego prestiżowego tytułu zadecydował wynik ankiety pracowniczej, na którą składają się: wskaźnik zaufania w firmie oraz wynik zewnętrznego audytu kulturowego. Jak się okazało, wskaźnik satysfakcji pracowników (nazywanych w firmie Primos – z hiszp. kuzynami) sięga aż 85 proc.

– Całkowity poziom satysfakcji osiągnięty w wyniku badania, czyli ocena zadowolenia naszych pracowników z ich miejsca pracy, wynosi aż 85 proc. To obiektywnie naprawdę fantastyczny wynik – podkreśla Katya Chmykhova, Managing Director Central Eastern Europe Baltics and Balkans CEEBB.

Warto nadmienić, że organizacja Great Place to Work od ponad 30 lat wspiera firmy na całym świecie w rozwijaniu nowoczesnej kultury miejsca pracy opartej na zaufaniu i osiąganiu dzięki temu lepszych wyników biznesowych. Program wyróżnień – certyfikacja oraz ranking Great Place to Work – jest rygorystyczny, oparty na danych ilościowych, modelu oceny doświadczenia pracowników w miejscu pracy. Obecnie badania związanie z certyfikacją i rankingiem w ramach Great Place to Work prowadzone są w ponad 150 krajach. Bacardi jest już certyfikowane w 51 krajach, w tym w Polsce.

– Według dziewięciu na dziesięciu odpowiadających, liderzy w przejrzysty sposób komunikują strategię firmy, cele biznesowe oraz drogę do ich realizacji, działając przy tym kompetentnie, etycznie i odpowiedzialnie. Godnym uwagi wynikiem, na bardzo wysokim poziomie, bo prawie 100 proc., jest poczucie równego traktowania – zauważa przedstawicielka Bacardi Martini Polska.

– Warto również podkreślić, że praktycznie wszyscy pracownicy zadeklarowali w badaniu, iż po dołączeniu do Bacardi Martini Polska czuli się mile widziani, „zaopiekowani” i profesjonalnie wdrożeni, doceniając jednocześnie fakt wspólnej celebracji ważnych wydarzeń w firmie wyjątkowo pielęgnowany w Bacardi – dodaje Katya.

Wartości 3F

Wyznacznikiem działania całej firmy są wartości 3F. Są to:

> Fearless (z ang. nieustraszony) – to mieć odwagę postępować słusznie. Oznacza to przyjęcie elastycznego sposobu myślenia, a także gotowość do podejmowania ryzyka. Wszyscy mają prawo zadawać pytania, kwestionować przyjęte rozwiązania i wprowadzać innowacje w firmie i sposobach pracy.

> Family (z ang. rodzina) – w firmie wszystkich pracowników oraz społeczności traktuje się jak rodzinę. Zawsze. Przynależność do rodziny Bacardi sprawia, że Primos otrzymują niezbędne wsparcie, aby móc stać się najlepszą wersją siebie. Działamy jak jeden team, dotrzymujemy obietnic i zachowujemy pokorę w działaniu.

> Founders (z ang. założyciele) – duch założycieli i przedsiębiorczości jest podstawą wszelkich działań firmy, a pracowników zachęca się do tego, aby podejmowali decyzje, myśląc w podobny sposób jak założyciele firmy.

Do tych oficjalnych punktów w firmie zawsze dodają jeszcze czwarty, nieoficjalny: Fun! Bo zdaniem Bacardi zabawa jest obecna zarówno w pracy teamu, jak i w życiu konsumentów produktów firmy.

Od 26 lat w Polsce

Bacardi Martini w Polsce istnieje od 26 lat. W Warszawie znajduje się główna siedziba firmy na Europę Środkowo-Wschodnią, kraje bałtyckie i Bałkany (CEEBB). Pracuje w niej 150 Primos z dziewięciu krajów, odpowiedzialnych za rozwój biznesu. Niektórzy z nich związani są z Bacardi od ponad 30 lat.

– Dzięki tak zaangażowanemu zespołowi jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłość. Skupiamy się na rozwoju naszych Primos, jak również trzymamy się naszych strategicznych wyborów, pamiętając, że wszystko zaczyna się od konsumenta. Konsumenci są w centrum naszych działań, dbamy o nich tak samo, jak o naszych Primos. Chcemy zaspokajać ich potrzeby w najlepszy możliwy sposób zarówno w kanałach tradycyjnych, jak i nowych, które się pojawiają. Rozwijamy również innowacje, wprowadzamy nowe produkty na rynek, aby sprostać wszelkim oczekiwaniom. Nie mogę się doczekać, aż Bacardi znajdzie się w pierwszej trójce firm na polskim rynku i w naszym regionie CEEBB! – podkreśla Katya.

Warszawski zespół odpowiada za 18 rynków regionu CEEBB. Poza Polską są to: Czechy, Słowacja, Słowenia, Rumunia, Bułgaria, Albania, Chorwacja, Serbia, Macedonia, Kosowo, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina oraz Północny Cypr.

13 września ubiegłego roku w Warszawie otwarte zostało biuro BES-u – Business Enterprise Services. BES jako partner biznesowy Bacardi wspiera procesy oraz interakcje z klientami, dzięki czemu zwiększa efektywność i wydajność codziennej działalności firmy oraz osiąganie priorytetów biznesowych wspierających strategię BEST10.

Warszawskie biuro BES-u jest jednym z zaledwie kilku na świecie. Pozostałe znajdują się w Barcelonie, Szanghaju, Delhi oraz na Kostaryce.

Rozwój pracowników

Cała firma Bacardi w tych dniach świętuje 161-lecie istnienia. Została założona 4 lutego 1862 roku przez Don Facundo Bacardí Massó w Santiago de Cuba. Dziś Bacardi Martini to nadal firma rodzinna, od siedmiu pokoleń zarządzana przez rodzinę Bacardi. Jest największym prywatnym producentem alkoholi na świecie. Dysponuje portfolio ponad 200 marek i produktów, które sprzedawane są w 170 krajach. Łącznie zatrudnia na świecie ponad 8 tys. osób.

Rozwój biznesu odbywa się w myśl wizji „być wiodącym światowym producentem alkoholowych marek premium”. – Celem naszym jest, aby marki, które budujemy, były obecne zawsze w ważnych momentach, które mają znaczenie dla naszych konsumentów – mówi Aleksandra Paramuszczak, dyrektor HR CEEBB.

– Od początku istnienia firmy Bacardi naszym priorytetem jest troska o naszych ludzi. Nasza kultura wyróżnia nas i sprawia, że Bacardi jest wspaniałym miejscem dla naszych zespołów na całym świecie, a także dla naszych partnerów, którzy pracują z nami każdego dnia w tej niezwykłej branży. Zawsze myślimy o dziedzictwie, jakie pozostawimy przyszłym pokoleniom, a to wspaniałe wyróżnienie jest cennym świadectwem tego, że nasze wysiłki są odczuwalne przez naszych pracowników – podkreśla Aleksandra Paramuszczak.

Firma jest doceniana za wyjątkową kulturę koleżeństwa i troski. Znalazła się na listach wspomnianego Great Place to Work®, ale też np. Top Employer™ w wielu krajach, w których prowadzi działalność, w tym w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Polsce, RPA, Indiach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Australii, Kanadzie czy krajach Ameryki Łacińskiej. Dodatkowo w grudniu 2022 znalazła się na liście „Forbes” – World’s Top Female Friendly Companies, czyli w grupie firm szczególnie przyjaznych dla kobiet.

W Bacardi uznawane są także różnice i szanowane różne perspektywy, odzwierciedlające bogatą różnorodność społeczności, których marka jest częścią. Różne osobowości pracowników inspirują każdego, aby być naprawdę sobą i wnosić do pracy to, co najlepsze.

Bacardi wierzy także, że wybitne osoby mogą dokonać nadzwyczajnych rzeczy. Dlatego Primos otrzymują możliwości rozwoju niezależnie od tego, czy chcą zdobyć nowe umiejętności, zostać menedżerami czy sprawdzić się w pracy w innym kraju, Bacardi oferuje szeroki wachlarz programów, które im w tym pomogą.

Jak podkreśla firma, Bacardi świadomie tworzy kulturę, w której każda osoba czuje się doceniana za to, kim jest, co robi i kim może się stać. Jest to etos, który przenika wszystkie szczeble pracy. Ludzie na każdym stanowisku są zachęcani do działania zgodnie z wartościami 3F (wraz z nieoficjalnym czwartym F). Firma przywiązuje dużą wagę do poczucia przynależności swoich pracowników, dlatego kontynuuje działania w zakresie równości płci i integracji, a także prowadzi globalny program mentoringu, aby wspierać różnorodność talentów.

– Certyfikat Great Place to Work® jest potwierdzeniem wysokiego poziomu kultury pracy, przyznawanym na podstawie międzynarodowych wzorców – na rok. To najlepsza rekomendacja dla potencjalnych kandydatów zarówno pod względem zapewnienia przestrzeni do rozwoju, jak i fundamentów poczucia bezpieczeństwa. Zależy nam na jego utrzymaniu, między innymi dlatego, że w ciągu najbliższych kilku lat będziemy znacząco rozwijać struktury Bacardi w Polsce – podsumowuje Katya.

Materiał powstał we współpracy z Bacardi Martini Polska