fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

logistyka.rp.pl

Drony walczą z pandemią

Szpital MSWiA podpisał z PAŻP umowę o transporcie medycznym bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pomoże szpitalowi w organizacji pilotażowych lotów medycznych. – Chodzi o przewóz próbek, leków. Będą to niewielkie przesyłki, o masie do kilku kilogramów – uważa dyrektor Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA Waldemar Wierzba.

Dodaje, że wiele leków ma bardzo krótki termin ważności i szybki transport dronami będzie sprawniejszy i tańszy niż samochodowy i lotniczy. – Dlatego jesteśmy zainteresowani tego typu usługami, a PAŻP pomoże w wyborze odpowiedniej oferty – wyjaśnia dyrektor Wierzba.

Rośnie zainteresowanie usługami dronów

Nadzór nad polską przestrzenią powietrzną sprawuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Prezes PAŻP Janusz Janiszewski podkreśla, że zainteresowanie wykorzystaniem dronów gwałtownie rośnie. Agencja pierwsza w Europie wdrożyła operacyjnie system do zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych (BSP) i planami ich lotów. Od początku roku PAŻP wydał zgodę na 25 tys. lotów.

Także prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson spodziewa się szybkiego rozwoju rynku usług wykonywanych przez BSP. – Liczba certyfikowanych operatorów BSP rośnie o 30 proc. rok do roku i już sięga 20 tys. Na certyfikację czeka tysiąc wniosków – wylicza Samson.

Rośnie także liczba certyfikowanych BSP. W rejestrach ULC jest już 400 certyfikowanych maszyn, gdy na początku 2019 roku było ich 11. – Chodzi o profesjonalne dronoidy, które mogą operować poza zasięgiem wzroku – zaznacza prezes ULC.

Od początku 2021 roku wszystkie drony o masie powyżej 250 gram będą podlegały obowiązkowi rejestracji. Wejdą wtedy wżycie unijne regulacje dotyczące budowy i użytkowania dronów. – Nie wiemy w którą stronę rozwinie się rynek, ale współtworząc te przepisy chcieliśmy aby były przyjazne dla przedsiębiorców i jednocześnie zapewniały społeczeństwu bezpieczeństwo – zaznacza prezes Samson.

Polska ma najbardziej zaawansowane prace

Polska jest bardzo zaawansowana jeśli chodzi o przygotowanie cyfrowej i prawne infrastruktury dla dronów. – Agencja Eurocontrol oceniła 23 września, że Polska pod tym względem zdecydowanie wyprzedza pozostałe państwa kontynentu – zaznacza pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych oraz CEDD Małgorzata Darowska. – Mamy już 70 proc. cyfrowej infrastruktury, która w większości państw UE będzie gotowa dopiero za 4 lata – uważa Darowska.

Uważa, że dużą szansą dla dronów jest rynek przewozów medycznych. – W ostatnich miesiącach szybko rozwija się, dzięki przygotowaniu procedur. Służy temu Centralno-Europejski Demonstrator Dronów, który umożliwi przygotowanie docelowych procedur zarządzaniem lotów dronów – wyjaśnia Darowska.

Program potrwa 3 lata, za strony przemysłu bierze w im udział 20 producentów dronów oraz jeszcze większa liczba dostawców wyposażenia i usług. Darowska podkreśla, że przemysł jest na etapie lotów automatycznych, z zaprogramowaną trasą przelotu. – Autonomiczne loty będą możliwe po uruchomieniu sieci 5G – dodaje prezes ULC.

Źródło: logistyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA