fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

logistyka.rp.pl

Wiemy, kiedy ruszy e-TOLL

Fot. viaToll
Zgodnie z zapowiedziami, KAS uruchomi w czerwcu nowy system poboru opłat e-TOLL.

24 czerwca minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński oraz szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska uruchomią na autostradzie A2 w Strykowie system poboru opłat drogowych e-TOLL.

Jest to nowy, satelitarny system poboru myta. Długość płatnej sieci drogowej, wynoszącej niecałe 3,7 tys. km, pozostanie niezmieniona, nowa będzie jedynie technika poboru, zatem niezbędne będą nowe urządzenia. Stosowane w viaTOLL staną się bezużyteczne od 1 października, gdy przestanie działać dotychczasowy system. Opłaty drogowe wnoszone są przez 800 tys. pojazdów, a zarejestrowanych jest 1,5 mln.

Przewoźnicy będą mieli 3 miesiące na wymianę urządzeń. Firmy rejestrują się online. Krajowa Administracja Skarbowa podała, że w systemie e-TOLL zarejestrowało się do 16 czerwca 6250 podmiotów, do których przypisano 13 767 pojazdów. Wśród nich ciężkich jest 12 645, a lekkich 1122. Na łączną liczbę 6250 kont, polskie podmioty stanowiły 6064.

Przewoźnicy mogą wykorzystać do opłat aplikację (minimalne wymagania to android 6.0, a zalecany 11+ oraz iOS 13+), urządzenia geolokalizacyjne zwane ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub urządzenia pokładowe (OBU), czyli specjalizowane urządzenia tylko do opłat myta. KAS już dopuścił do stosowania ponad 20 urządzeń ZSL i OBU.

Dostawcy ZSL i OBU alarmują, że z powodu braku półprzewodników i innych części mają kłopoty z wyprodukowaniem lub sprowadzeniem wystarczającej ilości urządzeń. Przewidują braki dostaw, rosnące ceny oraz brak przepustowości ekip monterskich.

KAS pracuje nad kolejnymi etapami projektu eTOLL, m.in. przygotowaniem oprogramowania, które docelowo pozwoli na likwidację bramek i szlabanów na państwowych autostradach. Według zapowiedzi od 1 grudnia br. dostępny będzie e-bilet. Do jego zakupu potrzebne będzie tylko podanie numeru rejestracyjnego.

System e-TOLL to jeden z większych projektów administracji. System poboru myta obsługuje 1,5 mln zarejestrowanych pojazdów, pobierane rocznie 2 mld zł. E-TOLL to 2 mln linii kodu, ma wydajność 14 mln zdarzeń billingowych dziennie, dziennie przetworzy 2,5 TB danych. W zespole projektowym jest 400 osób.

Źródło: logistyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA