Stulecie polskiej muzyki zostało utrwalone na 36 płytach CD. Tylko 40 wybranych utworów będzie można posłuchać w dawnych wykonaniach. 60 dzieł nagrano specjalnie w ostatnich miesiącach, co wymagało zaangażowania wielu orkiestr i solistów.
To jednak, co wydobyto z archiwów, przede wszystkim Polskiego Radia, ale także monopolisty fonograficznego, jakim w PRL były Polskie Nagrania, ma często wyjątkową wartość. Choćby trzy utwory Witolda Lutosławskiego, które znalazły się w tej setce – „Muzyka żałobna" z 1956 roku, „Livre pour orchestre" (1968) oraz III Symfonia (1983) – zostały przypomniane w interpretacji samego kompozytora dyrygującego ówczesną katowicką orkiestrą radiowo-telewizyjną (WOSPRiTV).
Historyczne znaczenie ma stare nagranie innego fundamentalnego dzieła – „Pasji według św. Łukasza" (1965) Krzysztofa Pendereckiego. Pierwsze jej polskie wykonanie utrwalone niemal od razu przez Polskie Nagrania zgromadziło artystów, o których przecież kompozytor myślał, tworząc utwór. To dyrygent Henryk Czyż oraz soliści śpiewacy: Stefania Woytowicz, Andrzej Hiolski i Bernard Ładysz. Byli zapraszani na kolejne prezentacje tego dzieła w różnych krajach i walnie przyczynili się do światowej sławy „Pasji".
W archiwach odnaleziono też wzorcowe interpretacje muzyki Karola Szymanowskiego. Otwierające tę muzyczną setkę „Pieśni muezina szalonego" z 1918 roku zarejestrował w latach 80. z orkiestrą warszawskiego Teatru Wielkiego jego ówczesny dyrektor Robert Satanowski. Partię solową zaśpiewała ówczesna gwiazda tej sceny Barbara Zagórzanka. Z tego samego teatru pochodzi „Król Roger" utrwalony na bazie inscenizacji Mariusza Trelińskiego. Muzycznie przygotował tę operę w 2004 roku Jacek Kaspszyk, rolę tytułową kreował najlepszy wówczas jej odtwórca, tragicznie zmarły kilka lat później Wojciech Drabowicz.
Niespełna dwa lata liczy natomiast „Stabat Mater" uzyskane z zasobów Warnera, ale jest to naprawdę znakomita wersja utworu Szymanowskiego. Partie solowe zaśpiewali Aleksandra Kurzak, Agnieszka Rehlis i Artur Ruciński, zespołami Filharmonii Narodowej dyrygował Jacek Kaspszyk.