Materiał Partnera

Od początku marca służba zdrowia koncentruje się na leczeniu Covid-19, choroby wywoływanej przez koronawirusa SARS-CoV-2. Lekarze i pielęgniarki zaangażowani są w organizowanie pomocy osobom z objawami. Choroba jest wysoce zaraźliwa, nie ma na nią szczepionki ani pewnej terapii, więc na razie jedynym zalecanym sposobem na jej uniknięcie, wypłaszczenie krzywej zachorowań i danie czasu na zorganizowanie opieki medycznej jest zachowanie dystansu społecznego i przebywanie w domu. Koronawirus jest priorytetem, a wszystkie inne dolegliwości zeszły na dalszy plan. Ale przecież nie przestały istnieć.

– Kierując się troską o bezpieczeństwo i zdrowie pacjentów i naszych pracowników, zachęcamy, aby pozostać w domu oraz odłożyć na później niepilne wizyty u lekarza. Zgodnie z wytycznymi głównego inspektora sanitarnego są to na przykład przeglądy stanu zdrowia czy bilanse dzieci – mówi prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, dyrektor ds. medycznych Medicover Polska.

W przypadku konsultacji niecierpiących zwłoki mimo wszystko należy się udać do lekarza. – Nasze centra pozostają otwarte. Aby zapewnić najlepszą opiekę i bezpieczeństwo, wprowadziliśmy przy wejściu pomiar temperatury i ankietę, która pozwoli na identyfikację osób z potencjalnymi objawami zakażenia koronawirusem. Takie osoby kierowane są do specjalnego gabinetu lekarskiego, w którym lekarz ocenia stan zdrowia pacjenta, przeprowadza wywiad i decyduje o dalszym postępowaniu. Również wszyscy nasi pracownicy medyczni i niemedyczni przed przystąpieniem do pracy oceniani są pod kątem potencjalnych objawów zakażenia koronawirusem – dodaje prof. Walewska-Zielecka.

Czasami jednak osobista wizyta nie jest koniecznością, bo wystarczą porady telemedyczne. To w czasie epidemii koronawirusa najbezpieczniejsza alternatywa dla stacjonarnej wizyty u lekarza w centrum medycznym. Dzięki nim pacjent otrzymuje wsparcie specjalisty bez wychodzenia z domu, m.in. za pośrednictwem telefonu lub czatu. Można skorzystać z nich, nawet jeśli nie posiadamy pakietu opieki medycznej w prywatnej sieci. Medicover umożliwia zakup wizyty zdalnej za pośrednictwem sklepu internetowego Medistore.

Rośnie liczba teleporad

Epidemia koronawirusa sprawia, że zainteresowanie poradami telemedycznymi rośnie. – Obecnie już 60 proc. wszystkich porad medycznych udzielamy telefonicznie lub online. Liczbę konsultacji zdalnych zwiększyliśmy czterokrotnie w ostatnim tygodniu w porównaniu z początkiem roku. Porady telefoniczne i inne usługi telemedyczne specjaliści mogą realizować nie tylko z centrów Medicover, ale również ze swoich domów – mówi dr n. med. Piotr Soszyński, dyrektor ds. medycznego doradztwa strategicznego Medicover Polska.

Ważne jest, aby w czasie epidemii pacjenci mogli uzyskać pomoc w różnych problemach zdrowotnych. Dlatego takie znaczenie ma nieprzerwany dostęp do konsultacji z lekarzami wielu specjalizacji.

– Diagnostyka i leczenie związane z Covid-19 to dziś numer jeden na agendzie spraw publicznych. Chcemy jednak zapewnić skuteczną pomoc medyczną również pacjentom, którzy mierzą się z innymi problemami zdrowotnymi. Wiele z nich to choroby przewlekłe – takie jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy astma, które wymagają stałego i regularnego kontaktu z lekarzem – mówi prof. Bożena Walewska-Zielecka.

Jak dodaje, należy również pamiętać, że zaniedbanie terapii może mieć daleko idące negatywne skutki. – W takim przypadku telemedycyna jest doskonałym rozwiązaniem – i to nie tylko w czasie epidemii­. – zapewnia prof. Walewska-Zielecka.

Medicover, który usługi telemedyczne rozwija od kilkunastu lat, dla swoich pacjentów abonamentowych udostępnia porady telefoniczne w ramach 41 specjalizacji lekarskich, w tym 13 dedykowanych dzieciom.

Teraz sieć postanowiła rozszerzyć zakres konsultacji zdalnych dla pacjentów, którzy nie posiadają pakietów medycznych (tzw. Fee-For-Service). Pacjenci skorzystają w ten sposób z porady w ramach 30 specjalizacji, m.in. interny, pediatrii, medycyny rodzinnej, ginekologii, laryngologii, dermatologii, alergologii, kardiologii, urologii, neurologii, pulmonologii, okulistyki, ortopedii, dietetyki, a także psychiatrii i psychologii.

Oferta porad telefonicznych jest stale rozwijana i wkrótce rozszerzy się o kolejne specjalności.

Jak wygląda e-wizyta?

Pacjenci, którzy nie posiadają pakietów medycznych, mogą umówić wizytę za pośrednictwem sklepu Medistore. W wybranym przez pacjenta terminie lekarz dzwoni i realizuje konsultacje – przeprowadza szczegółowy wywiad medyczny oraz, jeśli jest taka możliwość, zapoznaje się z dokumentacją medyczną pacjenta. Na podstawie zebranych informacji specjalista stawia diagnozę oraz udziela porad i przedstawia zalecenia.

Dlatego bardzo ważne jest, aby pacjent wyczerpująco odpowiadał na zadane pytania i opowiedział o wszystkich istotnych objawach.

– Opieka zdalna jest szczególnie użyteczna w przypadku kontroli w trakcie leczenia, weryfikacji działania przyjmowanych leków czy oceny wyników badań. Lekarz na podstawie pogłębionego wywiadu z pacjentem, samobadania pod kierunkiem lekarza, oceny dokumentacji i innych dostępnych informacji może podjąć właściwe decyzje – mówi prof. Walewska-Zielecka.

– Jeśli lekarz uzna, że na podstawie posiadanych informacji i dokumentacji medycznej jest w stanie wystarczająco ocenić stan zdrowia pacjenta, może wystawić e-receptę oraz e-zwolnienie. W przypadku e-recepty otrzymamy PIN, z którym należy udać się do apteki, aby wykupić potrzebne leki. E-zwolnienie natomiast przekazywane jest drogą elektroniczną bezpośrednio do ZUS – dodaje dr Piotr Soszyński.

W trakcie wywiadu lekarskiego może się okazać, że do pełnej diagnostyki potrzebne jest badanie fizykalne, laboratoryjne lub obrazowe. W takiej sytuacji lekarz wystawie e-skierowanie na badania lub zarekomenduje wizytę stacjonarną w centrum medycznym lub w innym ośrodku.

Czy to jest bezpieczne?

Porada zdalna jest uregulowana prawnie i spełnia wszelkie wymogi dla świadczeń zdrowotnych. Dla każdego nowego pacjenta lekarz zakłada dokumentację medyczną, którą po poradzie uzupełnia.

W Medicover opieka telemedyczna nie jest nowością, dlatego wielu lekarzy ma duże doświadczenie w tej formie pracy. Dodatkowo personel medyczny działa w ramach zasad dla konsultacji zdalnych, które są zgodne z wytycznymi World Medical Association oraz dokumentem „Podstawowe zasady udzielania świadczeń telemedycznych", przygotowanym przez Telemedyczną Grupę Roboczą pod patronatem ministra zdrowia, Naczelnej Rady Lekarskiej i rzecznika praw pacjenta, we współpracy m.in. z Medicover: http://telemedycyna-poradnik.pl.

A co z dentystą?

Drogą internetową można także skorzystać z porady stomatologa. Medicover Stomatologia właśnie uruchomił dla pacjentów telekonsultacje z dentystami. Usługa pozwala uzyskać potrzebną poradę bez wychodzenia z domu. Konsultacje stomatologiczne udzielane są za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej.

W ramach porady telefonicznej lekarz dentysta przeprowadzi wywiad stomatologiczny, na podstawie którego może udzielić wstępnych zaleceń lekarskich. W szczególnych przypadkach może wystawić e-receptę lub skierować na dodatkowe badania, jeśli zachodzi taka potrzeba.

W trakcie wywiadu lekarskiego może się jednak okazać, że niezbędna będzie wizyta stacjonarna, bez której nie będzie możliwe postawienie prawidłowej diagnozy i dobranie leczenia.

Jeśli pacjent wcześniej wykonywał badania w centrum Medicover Stomatologia, lekarz dentysta będzie miał pełny wgląd w wyniki i historię leczenia, co ułatwi diagnozę.

W przypadku pilnej potrzeby zdrowotnej lekarz skieruje pacjenta do gabinetu stomatologicznego, który pełni dyżur bólowy.

– Zdrowie i bezpieczeństwo naszych pacjentów i pracowników są dla nas absolutnym priorytetem. Obecnie wszystkim pacjentom, którzy w tym szczególnym czasie potrzebują pilnej pomocy dentystycznej, zapewniamy dyżury w zakresie leczenia doraźnego w wyznaczonych centrach stomatologicznych. Chcemy dawać naszym pacjentom pewność, że nawet w trudnych sytuacjach mogą polegać na nas i na naszych specjalistach – mówi Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

Usługa eDentysta Medicover Stomatologia jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 8–16. Lista dyżurujących gabinetów Medicover Stomatologia dostępna jest na stronie internetowej oraz pod numerem infolinii 500 900 603.