W biznesie kluczowe jest słuchanie swoich pracowników

Słuchanie ludzi wymaga odwagi. Nie wystarczy zapytać: co faktycznie sądzisz? Należy być także gotowym na wysłuchanie odpowiedzi, zarówno na pozytywny, jak i negatywny feedback, mówiono podczas dyskusji poświęconej roli biznesowych liderów.

Publikacja: 22.05.2023 03:00

Uczestnicy panelu „How to Be a Good Leader in a Bad Economy” („Jak być dobrym liderem w złej gospoda

Uczestnicy panelu „How to Be a Good Leader in a Bad Economy” („Jak być dobrym liderem w złej gospodarce”) podczas konferencji Impact ’23 w Poznaniu. Od lewej: prowadząca debatę Bianca Lopes, Jolanta Bańczerowska, członkini zarządu odpowiedzialna za obszar strategii personalnej (Chief People Officer, CPO), Grupa Żabka, Roy Perticucci, prezes Allegro, Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Europę Południowo-Wschodnią w Mastercard Europe, oraz Jon Clifton, dyrektor generalny międzynarodowej firmy analitycznej i doradczej Instytut Gallupa

Foto: mat. pras.

Partnerem relacji jest Żabka Group

Jak zarządzać biznesem w trudnych czasach, jakie strategie działania przyjmować, jak powinny w tej sytuacji zachowywać się czołowe firmy na rynku? O tym dyskutowali uczestnicy panelu „How to Be a Good Leader in a Bad Economy” („Jak być dobrym liderem w złej gospodarce”) podczas konferencji Impact ’23 w Poznaniu.

Paneliści podkreślali, że w kontekście europejskim polska gospodarka radzi sobie całkiem dobrze. Jednak ogólnie sytuacja się pogorszyła za sprawą splotu różnych czynników: wychodzenia gospodarek ze wstrząsu pandemicznego, inflacji oraz turbulencji na różnych rynkach wywołanych wojną za wschodnią granicą.

W Polsce taka zmiana ma miejsce po raz pierwszy od lat. Stawia to przed przedsiębiorstwami różnorakie wyzwania. Jak sobie z nimi radzić, pytała prowadząca debatę Bianca Lopes.

Odpowiedzialność i rola liderów

Jolanta Bańczerowska, członkini zarządu odpowiedzialna za obszar strategii personalnej (Chief People Officer, CPO), Grupa Żabka, nawiązała do aktualnie panującego w Polsce kryzysu gospodarczego.

– W tej sytuacji jeszcze ważniejsze i bardziej potrzebne staje się widoczne przywództwo i rola lidera. Lidera, który jest widoczny i dostępny. Dlaczego? Bo w czasach niejednoznaczności ludzie mają potrzebę pójścia za czyimś przykładem, za kimś, kto mówi i pokazuje, co robić. Jeszcze ważniejsza staje się wówczas także bardzo jasna i autentyczna komunikacja pochodząca od liderów, która naprawdę może zrobić różnicę – powiedziała Jolanta Bańczerowska.

Jolanta Bańczerowska podkreślała, że w obecnej sytuacji gospodarczej jeszcze ważniejsze i bardziej p

Jolanta Bańczerowska podkreślała, że w obecnej sytuacji gospodarczej jeszcze ważniejsze i bardziej potrzebne staje się widoczne przywództwo i rola lidera

mat. pras.

– Jako liderzy powinniśmy stworzyć środowisko, w którym możemy usłyszeć od swoich pracowników nie tylko rzeczy dobre, ale również te negatywne. By to się udało, każdy z nas musi chcieć usłyszeć i plusy, i minusy danej sytuacji i musi potrafić taką komunikacją zarządzać. Niezwykle ważne jest także to, czy pracownicy ufają swoim organizacjom. Bo zaufanie może otworzyć wiele drzwi. Więc jeśli ktoś zaufa mi jako osobie, to zaufa także mojej organizacji i z większym prawdopodobieństwem pójdzie za moim przykładem. W ten sposób możemy osiągnąć sukces. Oczywiście jednocześnie pojawia się pytanie o jeden ze składników tego sukcesu, czyli o to, jak w czasie kryzysu skutecznie zaangażować pracowników; jak sprawić, by zaufali nam i uwierzyli, że potrafimy osiągnąć wyznaczone cele – mówiła przedstawicielka Grupy Żabka.

Otwarty umysł

Bianca Lopes pytała też o to, jak firma godzi tak wiele sprzeczności przy jednoczesnym bardzo szybkim wzroście biznesu i realizacji wyznaczonych celów. Jak to się robi w praktyce?

– Istotą jest zaufanie i jasna wizja, które są pierwszymi krokami do zaangażowania pracownika. Osoby, które czują się wysłuchane, będą jednocześnie zaangażowane, niejako stają się częścią rozwiązania, które chcielibyśmy stworzyć. Dlatego uważam, że szczególnie teraz, kiedy może nas dotknąć recesja, kiedy myślimy, jak mobilizować naszych ludzi do pracy i jak sprawić, by uwierzyli w to, co chcemy osiągnąć, bardzo ważne jest, by pracownicy czuli się i stali się częścią proponowanych rozwiązań. Ważne jest przy tym posiadanie w organizacji zaangażowanych liderów, którzy również potrafią słuchać swoich zespołów i upewniać się, że podążamy we właściwym kierunku. To są dwie kluczowe kwestie – zaznaczyła członkini zarządu Grupy Żabka, która jako CPO od 2020 roku zarządza zespołem strategii personalnej oraz odpowiada za strategię HR, rozwój kultury firmy oraz kompetencji wszystkich zespołów.

Technologie z pomocą

W trakcie dyskusji mowa była również o wyzwaniach związanych z rozwojem działalności gospodarczej i tworzeniu efektu skali, m.in. dzięki cyfryzacji, oraz szerzej, o przewagach, jakie daje wykorzystanie nowych technologii w budowaniu biznesu.

Jolanta Bańczerowska podkreślała, że technologia bardzo pomaga w rozwoju biznesu i budowaniu wizerunku przedsiębiorstw.

– Musimy jednak używać jej świadomie. To, jak korzystamy z technologii do komunikacji z pracownikami, będzie wpływało na jej jakość. To, w jaki sposób jej używamy, pokazuje, na ile jesteśmy autentyczni w tym, co robimy. Technologia jest kluczowym czynnikiem, który pozwala na zwrócenie się do wszystkich osób w organizacji, ale trzeba mieć świadomość, że można ją wykorzystać dobrze lub nieproduktywnie. Wyzwaniem jest więc to, jak utrzymać otwartą linię komunikacji, oraz oczywiście to, jak często pytamy swoich pracowników, co myślą oraz co robimy z tymi informacjami – tłumaczyła.

Zdaniem Jolanty Bańczerowskiej spowolnienie gospodarcze może być czasem rozwoju firmy.

– To jest właśnie ten moment, w którym korzystamy z dostępnych technologii, aby uprościć procesy oraz optymalizować koszty tak, aby nasza oferta stawała się jeszcze bardziej przystępna dla klientów. Okres pandemii był dla Żabki czasem dynamicznego rozwoju. Zmobilizował nas do działania, do szukania nowych rozwiązań, a technologia była do tego świetnym narzędziem. To właśnie w czasie pandemii rozwijaliśmy na przykład koncept sklepu autonomicznego Żabka Nano i dziś jesteśmy największą w Europie siecią sklepów bezobsługowych – tłumaczyła przedstawicielka Grupy Żabka.

W debacie swoimi przemyśleniami i doświadczeniem dzielili się ze słuchaczami także Jon Clifton, dyrektor generalny międzynarodowej firmy analitycznej i doradczej Instytut Gallupa, Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Europę Południowo-Wschodnią w Mastercard Europe, oraz Roy Perticucci, prezes Allegro.

Partnerem relacji jest Grupa Żabka

Partnerem relacji jest Żabka Group

Jak zarządzać biznesem w trudnych czasach, jakie strategie działania przyjmować, jak powinny w tej sytuacji zachowywać się czołowe firmy na rynku? O tym dyskutowali uczestnicy panelu „How to Be a Good Leader in a Bad Economy” („Jak być dobrym liderem w złej gospodarce”) podczas konferencji Impact ’23 w Poznaniu.

Pozostało 94% artykułu
Materiał partnera
Jak prowadzić biznes w niepewnych czasach?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Widzimy ogromny potencjał badawczy w Polsce
Materiał partnera
Kluczowe w opiece zdrowotnej są innowacje
Impact
Końca historii nie będzie