– W tej sytuacji jeszcze ważniejsze i bardziej potrzebne staje się widoczne przywództwo i rola lidera. Lidera, który jest widoczny i dostępny. Dlaczego? Bo w czasach niejednoznaczności ludzie mają potrzebę pójścia za czyimś przykładem, za kimś, kto mówi i pokazuje, co robić. Jeszcze ważniejsza staje się wówczas także bardzo jasna i autentyczna komunikacja pochodząca od liderów, która naprawdę może zrobić różnicę – powiedziała Jolanta Bańczerowska.
Jolanta Bańczerowska podkreślała, że w obecnej sytuacji gospodarczej jeszcze ważniejsze i bardziej potrzebne staje się widoczne przywództwo i rola lidera
mat. pras.
– Jako liderzy powinniśmy stworzyć środowisko, w którym możemy usłyszeć od swoich pracowników nie tylko rzeczy dobre, ale również te negatywne. By to się udało, każdy z nas musi chcieć usłyszeć i plusy, i minusy danej sytuacji i musi potrafić taką komunikacją zarządzać. Niezwykle ważne jest także to, czy pracownicy ufają swoim organizacjom. Bo zaufanie może otworzyć wiele drzwi. Więc jeśli ktoś zaufa mi jako osobie, to zaufa także mojej organizacji i z większym prawdopodobieństwem pójdzie za moim przykładem. W ten sposób możemy osiągnąć sukces. Oczywiście jednocześnie pojawia się pytanie o jeden ze składników tego sukcesu, czyli o to, jak w czasie kryzysu skutecznie zaangażować pracowników; jak sprawić, by zaufali nam i uwierzyli, że potrafimy osiągnąć wyznaczone cele – mówiła przedstawicielka Grupy Żabka.
Otwarty umysł
Bianca Lopes pytała też o to, jak firma godzi tak wiele sprzeczności przy jednoczesnym bardzo szybkim wzroście biznesu i realizacji wyznaczonych celów. Jak to się robi w praktyce?
– Istotą jest zaufanie i jasna wizja, które są pierwszymi krokami do zaangażowania pracownika. Osoby, które czują się wysłuchane, będą jednocześnie zaangażowane, niejako stają się częścią rozwiązania, które chcielibyśmy stworzyć. Dlatego uważam, że szczególnie teraz, kiedy może nas dotknąć recesja, kiedy myślimy, jak mobilizować naszych ludzi do pracy i jak sprawić, by uwierzyli w to, co chcemy osiągnąć, bardzo ważne jest, by pracownicy czuli się i stali się częścią proponowanych rozwiązań. Ważne jest przy tym posiadanie w organizacji zaangażowanych liderów, którzy również potrafią słuchać swoich zespołów i upewniać się, że podążamy we właściwym kierunku. To są dwie kluczowe kwestie – zaznaczyła członkini zarządu Grupy Żabka, która jako CPO od 2020 roku zarządza zespołem strategii personalnej oraz odpowiada za strategię HR, rozwój kultury firmy oraz kompetencji wszystkich zespołów.
Technologie z pomocą
W trakcie dyskusji mowa była również o wyzwaniach związanych z rozwojem działalności gospodarczej i tworzeniu efektu skali, m.in. dzięki cyfryzacji, oraz szerzej, o przewagach, jakie daje wykorzystanie nowych technologii w budowaniu biznesu.