Historia opisana w poprzednim artykule kończyła się na 1914 r., czyli na początku I wojny światowej. Zmagania wojenne stały się okazją do burzliwego rozwoju techniki lotniczej (o czym opowiem w oddzielnym artykule), dlatego po zakończeniu wojny poziom tej techniki był nieporównanie wyższy. Jednocześnie duża liczba doświadczonych pilotów (wojskowych, odesłanych do cywila) stwarzała możliwość rozwinięcia lotnictwa pasażerskiego.
Pierwsze linie lotnicze
Amerykanie chwalą się, że pierwszą powojenną linię lotniczą stworzyła w maju 1919 r. firma Mercury Air Service z siedzibą w Los Angeles (obecnie: Mercury Aviation Company). Co ciekawe, używała ona samolotów Junkers-Larsen JL-6, czyli adaptowanych do amerykańskich potrzeb niemieckich samolotów Junkers F 13. Te całkowicie metalowe samoloty miały tak dobrą opinię, że w 1922 r. znany polarnik Roald Amundsen użył jednego z nich podczas próby (nieudanej) dotarcia samolotem do bieguna północnego.
Czytaj więcej
Mamy wakacje. Wielu Czytelników skorzysta z komunikacji lotniczej, dzięki której szybko można dotrzeć do dowolnego miejsca na Ziemi. To dziś standard, nikt się temu nie dziwi, a przecież historia lotnictwa jest zadziwiająco krótka! Warto ją poznać, żeby po raz kolejny podziwiać imponujący rozwój techniki, jaki miał miejsce w XX stuleciu.
Początek aktywności linii lotniczych w Europie zwykle wiąże się z powstaniem holenderskiej firmy KLM. Firma ta została założona 7 października 1919 r., a zatem zaledwie pięć miesięcy później niż wspomniana wyżej Mercury Air Service, ale za to działa nieprzerwanie do dzisiaj. Zanotowano datę pierwszego pasażerskiego lotu KLM: 17 maja 1920 r. Pasażerami było dwóch dziennikarzy, a lot odbył się z Londynu do Amsterdamu. W pierwszym locie użyto brytyjskiego samolotu De Havilland 16, ale potem używano głównie budowanych w Holandii samolotów Fokker, które zostały także zaakceptowane jako podstawowe wyposażenie przez wiele innych linii lotniczych powstających dość masowo w wielu krajach od połowy lat 20. XX stulecia. Używały ich także utworzone 29 grudnia 1928 r. Polskie Linie Lotnicze LOT.
Samoloty Fokker były technicznie sprawne i bezpieczne, ponieważ miały aż trzy silniki: jeden na dziobie i dwa pod skrzydłami. Wobec zawodności silników lotniczych w latach 20. i 30. XX wieku było to dobre rozwiązanie, pozwalało bowiem kontynuować lot nawet po awarii jednego z silników. Dlatego poza liniami KLM używały ich pierwsze francuskie linie lotnicze (CIDNA i STAR), węgierski Malert, a także linie lotnicze w Szwajcarii, Danii i USA. Z ekonomicznego punktu widzenia Fokker był jednak nie najlepszy, bo zabierał tylko ośmioro pasażerów i dwóch członków załogi. Dlatego przelot tym samolotem był dość kosztowny, a sumaryczna liczba pasażerów, którzy zostali nim przewiezieni we wszystkich krajach, gdzie był on eksploatowany, była dość ograniczona.