Tak nas uczono w szkole. Ale czy słusznie?
Wybitny historyk literatury profesor Piotr Chmielowski, autor monumentalnego dzieła „Adam Mickiewicz. Zarys biograficzno-literacki” zwracał uwagę, że nasz wieszcz narodowy przyszedł na świat „według starego stylu 24-go grudnia 1798 roku, czyli 4-go stycznia 1799 roku według nowego stylu”. „Stary styl” zapisywany w starych dokumentach literkami v.s. (veteris styli) oznaczał rachubę czasu według kalendarza juliańskiego, natomiast „nowy styl” – jego zreformowaną wersję gregoriańską. To rozróżnienie sprawia historykom wiele kłopotów. Jakże często zresztą o nim po prostu zapominamy. Ta kilkudniowa różnica w datowaniu według rachuby kalendarza juliańskiego i jego gregoriańskiej wersji w dacie urodzin Adama Mickiewicza wywołuje dość poważny zgrzyt.
Czytaj więcej
Urodzony 24 grudnia 1798 r. poeta powrócił w klasycznie wierszowanym „Wypiórze" Grzegorza Uzdańskiego.
W 1899 r. ksiądz Jan Siemieński opublikował książeczkę pod znamiennym tytułem „Kwestie sporne w życiorysie Adama Mickiewicza”. Zaczął ją od kontrowersji w sprawie daty urodzin wieszcza. „Na Litwie dopiero dnia I-go Stycznia 1800 r. – pisał ksiądz Siemieński – zaprowadzony został kalendarz Juliański, czyli stary i ukaz odnośny Cesarza Pawła I. jest z dnia 26-go Lipca 1799 r.” (pisownia oryginalna).
Jak podkreśla w swojej znakomitej książce zatytułowanej „Adam Mickiewicz. Tajemnice wiary, miłości i śmierci” współczesny biograf wieszcza Bohdan Urbankowski: „Argumentację Siemieńskiego przyjął za swoją syn poety, Władysław, i narzucił polonistom w wydanej w 1890 roku biografii pt. »Żywot Adama Mickiewicza«”.