Polski rynek e-commerce: Amazon.de w tyle za Allegro

Półśrodki już nie wystarczą, by pozyskać serca i portfele naszych internautów. Po eBayu przekonuje się o tym kolejny handlowy gigant.

Aktualizacja: 04.12.2016 19:17 Publikacja: 04.12.2016 19:08

O wejściu do Polski Amazona, największego e-sklepu na świecie, spekuluje się od wielu lat, firma ostatecznie w październiku zdecydowała się na debiut połowiczny. Udostępniła Polakom swój niemiecki serwis z przetłumaczonymi opisami i obsługą klienta w rodzimym języku.

Chwyciło? Tylko do pewnego stopnia. Z danych firmy Gemius, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej", wynika, że w październiku strona miała 612 tys. użytkowników z Polski wobec ponad 260 tys. miesiąc wcześniej. Wzrost wydaje się ogromny, ale zdaniem ekspertów z branży wyniki rozczarowują i w takim modelu działalności Amazon nie ma szans na równorzędną walkę z polską konkurencją, z Allegro na czele.

Firmy to nie zraża. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z odbioru naszej oferty w języku polskim. Klienci chętnie korzystają także z innych wprowadzonych przez nas ostatnio inicjatyw: darmowej wysyłki przy zamówieniach powyżej 39 euro i skróconego, nawet do jednego dnia, czasu dostawy – mówi Marzena Więckowska, rzeczniczka Amazona w Polsce.

Dr Szymon Wierciński z Akademii Leona Koźmińskiego zwraca uwagę, że wystarczy chwila przeglądania strony, by zauważyć niechlujność, brak spójności tłumaczenia, wymieszanie języków.

– Większość kupujących dostrzega wartość w postaci możliwości rozmowy ze sprzedawcą, wyboru dostawy za pobraniem, szybkiego przelewu z polskiego konta bankowego. Amazon.de nie udostępnił w Polsce tych funkcji, a nawet jeśli, to oferuje niekorzystny kurs wymiany – mówi. W dniu przygotowywania tego tekstu wynosił on ponad 4,7 zł za euro, czyli sporo powyżej kursu rynkowego – średni kurs NBP z 2 grudnia wynosił 4,48.

– Do wejścia na polski rynek e-commerce nie wystarczą półśrodki, jesteśmy już zbyt dojrzałymi klientami. Kilka lat temu dowiódł tego przypadek eBaya, który przegrał z kretesem konkurencję o polskiego klienta z Grupą Allegro – dodaje Wierciński.

Marek Molicki, ekspert Gemiusa, zauważa, że udział Amazon.de w naszym rynku e-handlu w porównaniu z największymi polskimi graczami, takimi jak choćby Allegro, jest nieduży. – I dziś niewiele wskazuje, że cokolwiek może się zmienić – mówi.

W październiku Allegro miało prawie 16 mln użytkowników, a polskie sklepy, takie jak RTV Euro AGD, Media Expert czy Empik – po ok. 4 mln.

– Wzrost wejść z Polski o ponad 100 proc. po uruchomieniu polskiej wersji Amazon.de to wynik dyskusyjny. Z jednej strony robi wrażenie, ale z drugiej, w okresie późnej jesieni, o jakiej tu mowa, kilkudziesięcioprocentowe zwyżki odwiedzin nie są niczym szczególnym – tłumaczy zaś Tim Potočnik, współzałożyciel i prezes Eurosendera, internetowej platformy do zamawiania usług kurierskich w UE.

Dodaje, że zwiększony ruch w e-sklepach przekłada się na ruch u dostawców. – Tylko w czarny piątek liczba zamówień złożonych na usługi kurierskie przez naszą witrynę wzrosła o ok. 140 proc. w porównaniu z innymi dniami.

Koniec roku to zawsze czas wzmożonych zakupów i akcji promocyjnych, jak wspomniany czarny piątek (w tym roku 25 listopada), przypadający zaraz po nim Cyber Monday czy dni darmowej dostawy. Przede wszystkim jednak to zbliżające się święta. W tym roku już 40 proc. Polaków zapowiada kupienie prezentów w sieci, co oznacza nawet kilka miliardów złotych, o jakie walczą sprzedawcy.

O wejściu do Polski Amazona, największego e-sklepu na świecie, spekuluje się od wielu lat, firma ostatecznie w październiku zdecydowała się na debiut połowiczny. Udostępniła Polakom swój niemiecki serwis z przetłumaczonymi opisami i obsługą klienta w rodzimym języku.

Chwyciło? Tylko do pewnego stopnia. Z danych firmy Gemius, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej", wynika, że w październiku strona miała 612 tys. użytkowników z Polski wobec ponad 260 tys. miesiąc wcześniej. Wzrost wydaje się ogromny, ale zdaniem ekspertów z branży wyniki rozczarowują i w takim modelu działalności Amazon nie ma szans na równorzędną walkę z polską konkurencją, z Allegro na czele.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł
Handel
Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek