Skuteczność wyznacza obszar współpracy

Współpraca biznesu z nauką to konieczność, a nie hasło reklamowe – mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

Publikacja: 20.12.2022 21:00

Skuteczność wyznacza obszar współpracy

Foto: mat. pras.

Tekst powstał we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego

Czy współpraca biznesu z nauką to tylko hasło?

To nie jest hasło, ale konieczność. Obszarów współpracy pomiędzy tymi środowiskami mogłoby być więcej, gdyby podejść do niej z większą elastycznością. Po obu stronach jest dużo nieufności, wygórowanych oczekiwań, działań pozornych wynikających z różnych kultur, wartości i misji. Pod tym hasłem oczekuje się tzw. wielkich projektów wymagających badań podstawowych, patentów i efektownych wdrożeń, a te są obarczone dużym ryzykiem i długim czasem realizacji. Współpraca nauki z biznesem może obejmować tematy, których wspólnym mianownikiem jest sprawność i skuteczność.

Na przykład jakie?

Chociażby kompleksowe wspieranie kompetencji przywódczych i menedżerskich w ramach studiów i programów rozwojowych. Robimy to m.in. z Lidlem, Jeronimo Martins, McDonald’s, Hestią i innymi firmami, których kadra menedżerska korzysta z  przeznaczonych dla nich programów kształcenia. Organizujemy wspólnie z biznesem konferencje naukowe i seminaria, spotkania gwiazd biznesu ze studentami. Systematycznie organizujemy hackathony, inicjujemy programy akceleracyjne dla obiecujących start-upów. W ramach studiów powstają realne programy doradcze dla firm.

Koźmiński jest też partnerem merytorycznym projektu „Rzeczpospolitej” Lista 2000.

To ciekawy projekt mający już swoją długą historię i świetny materiał badawczy dla naukowców. Wyniki finansowe największych polskich firm pokazują kondycję całej gospodarki. Dla uczelni są doskonałym materiałem porównawczym. Na tej podstawie będziemy robić analizy i udostępniać wyniki. Podczas uroczystości wręczenia dyplomów liderom branżowym z niemałą satysfakcją zauważyłem wielu absolwentów naszej uczelni, którzy obecnie kierują największymi firmami i mają realny wpływ na naszą gospodarkę.

A co wyższa kadra menedżerska może uzyskać z współpracy z uczelnią biznesową?

Jesteśmy uczelnią biznesową, więc najlepiej uczymy zarządzania, zwłaszcza w ramach takich zaawansowanych studiów, jak Executive MBA. Poziom tego, co oferujemy, nie odbiega od podobnych programów w uczelniach amerykańskich czy najlepszych europejskich, bo mamy te same międzynarodowe akredytacje i wiodące miejsce w rankingu „Financial Times”, uznającym nas za najlepszą uczelnię biznesową Europy Środkowo-Wschodniej. Wprowadziliśmy też pierwszy w Polsce bardzo elitarny program rozwojowy Kozminski Advanced Management Program (KAMP), z którego skorzystało już kilkadziesiąt liderek i liderów w całym kraju. W ramach różnych działań umożliwiamy absolwentom i absolwentkom merytoryczny networking po zakończeniu studiów.

Pomimo dobrej edukacji mówi się o kryzysie przywództwa.

Wynika to nie tylko z niezwykle wymagających czasów, weryfikujących umiejętności zarządcze, ale też z braku chęci doskonalenia się wielu menedżerów, którzy dość szybko awansowali na najwyższe stanowiska. Skoro są numerem jeden, to powinni być alfą i omegą, ale takich ludzi nie ma. Świat jest zbyt złożony, by szef mógł znać się na wszystkim. Tylko trudno jest się do tego przyznać, a jeszcze trudniej poradzić sobie mentalnie z posiadaną władzą. Prawdziwi liderzy uczą się przez całe życie. Dobrze jest znaleźć niezależnych mentorów i partnerów, z którymi można swobodnie porozmawiać o wyzwaniach typu nowoczesne technologie czy ESG w firmie, a nawet przygotować z fachową pomocą wystąpienie TED. Przywódca to nie tylko zarządzający technokrata, to także artysta i uosobienie wartości ważnych dla organizacji. Dobra wiadomość jest taka, że można się tego wszystkiego nauczyć w dobrej szkole biznesu.

Tekst powstał we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego

Tekst powstał we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego

Czy współpraca biznesu z nauką to tylko hasło?

Pozostało 97% artykułu
Gospodarka
Warszawa utknęła w globalnym rankingu miast
Gospodarka
Szokujące prognozy Saxo Banku na 2024 rok. To może być koniec kapitalizmu
Gospodarka
Cel 1,5 stopnia jest „martwy”. Są powody do paniki klimatycznej?
Gospodarka
Brytyjczycy już tęsknią do jednolitego rynku
Gospodarka
S&P: Dług publiczny Polski jest pod kontrolą
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?