ESG sprowadza due diligence na nowe tory

Koszula szyta w Azji Południowej czy w lokalnym zakładzie krawieckim? Żywność produkowana z dbałością o minimalizację emisji? Kosmetyki testowane na zwierzętach czy cruelty free? Nie tylko konsumenci stają przed tego typu dylematami. Na kwestie ESG w transakcjach zaczął zwracać uwagę również biznes i inwestorzy.

Publikacja: 30.10.2023 09:00

ESG sprowadza due diligence na nowe tory

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera: EY

Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, jaki wpływ na środowisko naturalne ma to, co kupują i konsumują. Większość, bo aż 83 proc., respondentów deklaruje, że zrównoważony rozwój ma znaczenie przy podejmowaniu przez nich decyzji zakupowych – wynika z niedawnego badania EY Future Consumer Index 2023. Dodatkowo ponad 40 proc. konsumentów deklaruje, że płaci więcej za produkty, jeśli wierzy, że są wytwarzane w sposób zrównoważony.

Klient ma nadal rację

Takie podejście konsumentów przekłada się na strategie przedsiębiorców. Obecnie 71 proc. przedstawicieli badanych przez EY firm wskazuje wymagania klientów jako główny motywator do zaangażowania się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Drugim w kolejności najczęściej wskazywanym są oczekiwania partnerów biznesowych (59 proc. respondentów), a kolejnym – oczekiwania inwestorów (36 proc.).

materiały prasowe

W efekcie zrównoważona działalność staje się ważna nie tylko w konkretnym obszarze biznesowym (w produkcji czy logistyce), ale wpływa również na relacje z partnerami biznesowymi, poddostawcami czy inwestorami. To oni właśnie wymagają większej przejrzystości w obszarze ESG (tj. środowiska, społeczeństwa, ładu korporacyjnego) oraz starają się uniknąć PR-owych wpadek lub kosztownych błędów. Wspierają ich w tym analizy ESG due diligence. Choć pojęcie due diligence odnosi się głównie do badania kondycji podmiotu będącego przedmiotem fuzji i przejęć, to często ma zastosowanie również niezależnie od sytuacji transakcyjnej.

Brakujące ogniwo

Czynniki ESG staną się znacznie ważniejsze w decyzjach dotyczących fuzji i przejęć – z tym stwierdzeniem zgadza się 53 proc. respondentów globalnego badania EY „CEO Outlook Pulse Survey”. Kolejne 30 proc. respondentów utrzymuje, że jedynie w pewnej mierze. Jedynie 17 proc. uważa, że ESG nie będzie miało większego przełożenia na obszar transakcji.

Wobec tego zmienia się charakter procesu due diligence. Dotychczas był on klasycznym badaniem uwarunkowań finansowych, podatkowych, prawnych i biznesowych spółki, czasem rozszerzony o kwestie techniczno-środowiskowe. Dzisiejsze realia rynkowe, oczekiwania klientów, inwestorów i regulatorów, mnogość czynników ryzyka i obszarów, w jakich mogą wystąpić, powodują, że sfera ESG jest brakującym ogniwem łańcucha procesu transakcyjnego oraz budowy wartości firm.

Obszar ESG jest poddawany analizie nie tylko ze względu na ryzyko, które może generować koszty, ale przede wszystkim ze względu na zyski możliwe do osiągnięcia przez określenie strategii zrównoważonego rozwoju. Proces ESG due diligence pozwala przedsiębiorcom i inwestorom uzbroić się w informacje niezbędne w procesie transakcyjnym oraz podczas budowania wartości przedsiębiorstwa (wpływ na analizy opłacalności, prognozy sprzedaży, pozycję negocjacyjną, a w konsekwencji wartość przedsiębiorstwa).

ESG due diligence w nowej rzeczywistości

Badanie śladu węglowego produktów i usług, wykorzystania szkodliwych surowców, weryfikacja sposobu utylizacji odpadów, identyfikacja naruszeń i złych praktyk w obszarze zasobów ludzkich, inwestowanie w krajach nieprzestrzegających praw człowieka i wiele innych tego typu zagadnień nie są wymagającymi procesami – jeśli są analizowane osobno. Wiarygodne, kompleksowe i metodyczne analizy dla wszystkich operacji podejmowanych przez przedsiębiorstwo są jednak skomplikowane, obejmują kolosalną liczbę wskaźników i wymagają doświadczenia nie tylko w ich przeprowadzaniu, ale przede wszystkim początkowej identyfikacji.

Doskonała znajomość uwarunkowań, podejście eksploracyjne oraz odpowiedni poziom niezależności to warunki konieczne dla osiągnięcia oczekiwanej rzetelności i porównywalności wyników. Z globalnych doświadczeń EY wynika, że w najbliższym czasie zainteresowanie usługami w zakresie ESG due diligence będzie dynamicznie wzrastać, niezależnie od naszych przekonań w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. To się po prostu opłaci w dłuższej perspektywie czasowej.

- Maciej Ziomek, Partner, EY Polska, Strategia i Transakcje

- Wiktor Mrozowski, Starszy Konsultant EY Polska, Strategia i Transakcje

Materiał partnera: EY

Materiał partnera: EY

Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, jaki wpływ na środowisko naturalne ma to, co kupują i konsumują. Większość, bo aż 83 proc., respondentów deklaruje, że zrównoważony rozwój ma znaczenie przy podejmowaniu przez nich decyzji zakupowych – wynika z niedawnego badania EY Future Consumer Index 2023. Dodatkowo ponad 40 proc. konsumentów deklaruje, że płaci więcej za produkty, jeśli wierzy, że są wytwarzane w sposób zrównoważony.

Pozostało 88% artykułu
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności
Materiał partnera
Jak sfinansować transformację ESG w polskich firmach?
Materiał partnera
ESG w łańcuchu dostaw: edukacja jest ważna, ale potrzebne jest też wsparcie regulacyjne
Materiał partnera
ESG w centrum uwagi polityków i biznesu
Materiał partnera
Cyfryzacja służby zdrowia? Tak, ale bez pochopnych decyzji