Materiał partnera: EY
Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, jaki wpływ na środowisko naturalne ma to, co kupują i konsumują. Większość, bo aż 83 proc., respondentów deklaruje, że zrównoważony rozwój ma znaczenie przy podejmowaniu przez nich decyzji zakupowych – wynika z niedawnego badania EY Future Consumer Index 2023. Dodatkowo ponad 40 proc. konsumentów deklaruje, że płaci więcej za produkty, jeśli wierzy, że są wytwarzane w sposób zrównoważony.
Klient ma nadal rację
Takie podejście konsumentów przekłada się na strategie przedsiębiorców. Obecnie 71 proc. przedstawicieli badanych przez EY firm wskazuje wymagania klientów jako główny motywator do zaangażowania się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Drugim w kolejności najczęściej wskazywanym są oczekiwania partnerów biznesowych (59 proc. respondentów), a kolejnym – oczekiwania inwestorów (36 proc.).
W efekcie zrównoważona działalność staje się ważna nie tylko w konkretnym obszarze biznesowym (w produkcji czy logistyce), ale wpływa również na relacje z partnerami biznesowymi, poddostawcami czy inwestorami. To oni właśnie wymagają większej przejrzystości w obszarze ESG (tj. środowiska, społeczeństwa, ładu korporacyjnego) oraz starają się uniknąć PR-owych wpadek lub kosztownych błędów. Wspierają ich w tym analizy ESG due diligence. Choć pojęcie due diligence odnosi się głównie do badania kondycji podmiotu będącego przedmiotem fuzji i przejęć, to często ma zastosowanie również niezależnie od sytuacji transakcyjnej.