Potrzebujemy powszechnej wiedzy i zaangażowania wszystkich i każdego z osobna w działania na rzecz zrównoważonej transformacji. Oczywiście wśród konsumentów znajdziemy tych, którzy entuzjastycznie angażują się we wszelkiego rodzaju działania wspierające zrównoważoną transformację i tego oczekują również od otoczenia. Są też jednak i tacy, dla których temat ten nie jest w żaden sposób interesujący (ich odsetek w ostatnich latach mocno się kurczy). Wciąż jest jednak potencjał do większej aktywności w tym obszarze i wprowadzenia zrównoważonych celów i ich realizacji do codziennego funkcjonowania. 65 proc. respondentów („Kantar Sustainability Sector Index 2022”) uważa, że ma wpływ na swoje otoczenie poprzez wybory, których dokonuje, i działania, które realizuje.
77 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez BNP Paribas i Ipsos (którego wyniki opublikowano w magazynie Perspectives, kwartalniku Grupy BNP Paribas) jest zaniepokojonych zmianami klimatu. Wynik ten plasuje Polskę na drugim miejscu ex aequo z Francją zaraz za Włochami. Zaniepokojenie jest widoczne dużo bardziej wśród młodego pokolenia, które deklaruje gotowość do powzięcia większego wysiłku, jeśli miałoby to sprzyjać zrównoważonej transformacji. Wskazują jednak na potrzebę bardziej solidarnościowego podejścia do działania i oczekują pewnych benefitów rekompensujących ich wysiłki.
Dobra zmiana nawyków
Zmieniające się nawyki konsumentów mogą mieć istotny wpływ na poszczególne sektory gospodarki. I tak np. coraz więcej Europejczyków dostrzega potrzebę zintensyfikowania działań transformacyjnych w sektorze transportowym. Prawie czterech na pięciu Europejczyków (z Polakami i Włochami na czele) wskazuje, że najbardziej efektywnym działaniem w tym zakresie będzie dalszy rozwój publicznego transportu. 57 proc. respondentów wspomnianego badania deklaruje gotowość ograniczenia podróży samochodem, a 51 proc. chętnie skorzysta z transportu publicznego lub przesiądzie się na rower.
Konsumenci otwarcie deklarują też, że wspierają ograniczenie liczby produktów, z których mogą wybierać, jeśli to ma przynieść efekty w przyszłości. Są bardziej skłonni wybierać produkty, które mają oznaczenie „zrównoważona produkcja”, „dobry dla planety”, „lokalny produkt” czy „zrównoważone opakowanie”. Chcąc zyskać lojalnych konsumentów, firmy nie powinny jednak ograniczać się do wprowadzania pojedynczych produktów do swej oferty, ale powinny budować całą strategię i portfolio produktowe w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju. Te zmieniające się nawyki konsumentów powinny być brane pod uwagę przez spółki przy kształtowaniu kierunków strategicznych, przeglądzie innowacyjnych inicjatyw oraz portfolio produktowego.
Konsumenci, deklarując gotowość na zmianę nawyków oraz zaangażowanie w działania wspierające zrównoważoną transformację, artykułują wyraźnie też swoje oczekiwania wobec przedsiębiorców: