Kilka wątpliwości o rabatach i ulgach przy szkodach motoryzacyjnych

Odszkodowanie z OC komunikacyjnego obejmuje wyłącznie niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy pojazdu - uznał Sąd Najwyższy. Co oznaczają owe uzasadnione koszty i jakie konsekwencje będzie miała ta uchwała w praktyce?

Publikacja: 24.02.2023 02:00

Kilka wątpliwości o rabatach i ulgach przy szkodach motoryzacyjnych

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z oficjalnymi statystykami Polskiej Izby Ubezpieczeń w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły 33,6 mld zł dla poszkodowanych, z czego ok. 12,1 mld zł pochodziło z ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC). Ważne jest przy tym, że przy szkodach motoryzacyjnych proces likwidacji szkód jest m.in. kształtowany przez orzecznictwo sądów powszechnych, w tym judykaturę Sądu Najwyższego. Najczęściej to ten sąd w swoich uchwałach tłumaczy, jak należy dokonać wykładni poszczególnych norm prawnych, czy też jaki jest zakres poszczególnej szkody. Jednym z ostatnich przykładów takiego „umodelowania” jest kwestia tzw. rabatów i upustów, która została poruszona w uchwale Sądu Najwyższego z 22 października 2022 r. (III CZP 119/22). Sąd Najwyższy uznał, że odszkodowanie przysługujące od zakładu ubezpieczeń z OC komunikacyjnego za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów obejmuje wyłącznie niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy.

Pozostało 86% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara