Nextbike złożył wniosek o upadłość. Co z rowerami Veturilo?

Zarząd Nextbike Polska stwierdził, że istnieje realne zagrożenie niewypłacalności spółki. Z tego względu został złożony wniosek do Sądu Rejonowego m.st. Warszawy, o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz o ogłoszenie upadłości.

Publikacja: 21.05.2020 23:25

Nextbike złożył wniosek o upadłość. Co z rowerami Veturilo?

Foto: moto.rp.pl

Spółka Nextbike, która jest operatorem systemu Veturilo, poinformowała, że 19 maja 2020 roku został złożony wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz wniosku o ogłoszenie upadłości. W oficjalnym komunikacie podano, że zagrożenie niewypłacalnością jest efektem pandemii wirusa SARS-CoV-2, co doprowadziło do nagłych negatywnych i niemożliwych do przewidzenia skutków finansowych. Jednym z głównych powodów zaistniałej sytuacji jest wprowadzenie rządowego zakazu korzystania z rowerów miejskich (od 1 kwietnia do 5 maja br.), czego pokłosiem był gwałtowny spadek przychodów.

To pociągnęło za sobą lawinę innych kwestii finansowych, do których można zaliczyć m.in. obniżenie wynagrodzeń, odstąpienia od zawartych umów, przesuwanie startu sezonów rowerowych, nieprzeprowadzanie zaplanowanych przetargów czy obniżenie wpływów od użytkowników rowerów miejskich. Obniżone zostały też przychody z reklam, jak też nierealizowanie płatności, zgodne z umową zawartą z firmą Synergic sp. z o.o. – wyłączny partner spółki w zakresie uzyskiwania przychodów z reklam. Dodatkowo Nextbike musiał przystąpić do renegocjacji terminów płatności wynikających z podpisanej umowy z Benefit System S.A. oraz aktualny brak możliwości przedstawienia gwarancji bankowej jako zabezpieczenia należytego wykonania umowy zawartej z miastem Oulu w Finlandii.

""

moto.rp.pl

W ocenie zarządu przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na wypracowanie do porozumienia pomiędzy spółką a wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę – podano w oficjalnym komunikacie. Ma to również pozwolić na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Takie porozumienie odsunęłoby w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania po zakończeniu pandemii. W tej całej sytuacji pozytywem jest fakt, że rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą działań normalnie. Tym samym użytkownicy nadal będą mogli korzystać z ogólnodostępnej sieci rowerowej.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy rekord: 280 km/h na rowerze

– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – czytamy w oświadczeniu wypowiedź Pauliny Wójcickiej z biura prasowego Nextbike Polska S.A.

CZYTAJ TAKŻE: Jazda elektryczną hulajnogą lub deskorolką tylko z kartą rowerową

W Warszawie system Veturilo obejmuje blisko 400 stacji oraz około 5,8 tys. rowerów. Jest to największy tego typu system w Polsce oraz piąty w Europie. Według statystyk od 2012 r. rowery wypożyczono ponad 25 mln razy, a łącznie w systemie zarejestrowało się 900 tys. użytkowników. Dla wielu Veturilo wpisało się w krajobraz miast. Jest to łatwo dostępny środek transportu i co najważniejsze rozmieszczony praktycznie po całych ich obszarach. Ogłoszenie upadłości nie jest dobrą informacją. Można mieć jednak nadzieję, że spółka dojdzie do porozumienia z wierzycielami i nastąpi dalszy rozwój tej sieci transportowej.

Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?
Dwa Kółka
Suzuki Hayabusa obchodzi swoje 25-lecie. Specjalna wersja na urodziny
Dwa Kółka
Co dziesiąty rower wyprodukowany w Europie powstał w Polsce