Materiał powstał we współpracy z McDonald’s Polska

Dzięki tej współpracy blisko 100 osób z całego kraju otrzymało możliwość zdobycia wykształcenia wyższego i połączenia nauki z rozwojem zawodowym.

Rozwój wpisany w DNA firmy

Program trzyletnich studiów licencjackich na kierunku zarządzanie w sektorze QSR odzwierciedlał wyzwania, z jakimi managerowie, instruktorzy i liderzy mierzą się w restauracjach każdego dnia. Nowoczesne zajęcia bazowały na przykładach ze świata biznesu i analizach przygotowywanych przez ekspertów z Akademii Leona Koźmińskiego. Część przedmiotów realizowana była bezpośrednio w restauracjach, co pozwalało na konfrontację wiedzy i praktyki, a dopasowanie materiałów do bieżących potrzeb pracowników było priorytetem dla McDonald’s.

– Zależało nam, aby ugruntować wiedzę pracowników, pomóc im rozwinąć swoje talenty i stać się jeszcze lepszymi liderami. Wierzymy, że dzięki tym studiom managerowie i kierownicy wzmocnili umiejętność budowania zaangażowanych zespołów i zarządzania zadaniami – mówi Beata Ciąćka z działu People w McDonald’s, która pilotowała projekt, i dodaje: w ramach tej inicjatywy chcieliśmy pomóc ambitnym, inteligentnym i otwartym na rozwój ludziom, którzy nie mieli dotychczas okazji na zdobycie wyższego wykształcenia.

McDonald’s to bardzo różnorodny zespół ponad 31 000 pracowników w ponad 500 restauracjach. Zapewnienie równych szans jest jednym z priorytetów firmy. W restauracjach spotykają się ludzie w różnym wieku, z różnych krajów i z różnym doświadczeniem zawodowym. Płeć, wykształcenie czy pochodzenie nie mają znaczenia, liczy się chęć do pracy i zaangażowanie. Większość pracowników zaczyna od podstawowych stanowisk, ale ścieżka awansu znana jest od początku. Rozwój stanowi część DNA firmy.

Odpowiedni moment na naukę? Każdy!

Dioniza Bosy zaczęła studia 20 lat po ukończeniu szkoły. – Zawsze chciałam studiować, ale wiele lat temu mi się nie udało. Kiedy dowiedziałam się o rekrutacji, od razu wysłałam zgłoszenie i… 20 lat po szkole dostałam się na studia. To było dla mnie niczym los na loterii! Najtrudniejszy był pierwszy semestr. Czasem miałam do północy zmianę w restauracji, a rano jechałam na uczelnię. Jestem zmotywowana, więc się udało i na pewno jest w tym też zasługa innych studentów. Grupa była bardzo zgrana, rozumieliśmy się bez słów. Wykładowcy zadawali pytania, a my mieliśmy 1000 przykładów z Maka. Wracałam do domu i cały czas żyłam wykładami. Pytałam męża: „A wiedziałeś, że…?”, „A słyszałeś o tym?”. To była fantastyczna przygoda, za którą jestem bardzo wdzięczna. Na zajęciach spotykali się dwudziestoparolatkowie i osoby dwukrotnie starsze. Pracownicy czerpali od ekspertów i od siebie nawzajem, analizując swoje doświadczenia, dyskutując na temat sytuacji w restauracjach, standardów i procedur.

Dioniza Bosy, managerka w restauracji w Rybniku.

Dioniza Bosy, managerka w restauracji w Rybniku.

– Martwiłam się, że będę najstarsza w grupie, ale szybko się okazało, że są wśród nas różne osoby. Bardzo się zżyliśmy i nawet teraz, po zakończeniu studiów, pozostajemy w kontakcie. Pomagamy sobie w różnych sprawach. Jak ktoś o 6.00 rano napisze, że nie załącza mu się grill w restauracji, to zawsze ktoś coś doradzi. Możemy wszystko ze sobą omówić i to jest super cenne, bo zyskujemy szerszą perspektywę – mówi Marta Jasińska, która w McDonald’s pracuje od 17 lat.

Marta Jasińska, Customer Experience Consultant.

Marta Jasińska, Customer Experience Consultant.

Przyszła, jak wielu pracowników, na chwilę, została jednak do dziś i aktualnie rozwija się jako Customer Experience Consultant. W ramach swojej pracy wspiera kilkanaście restauracji w regionie. – Dwukrotnie podejmowałam próbę studiowania, ale zawsze coś stawało na mojej drodze. Potem postawiłam na karierę i zdobycie wykształcenia odkładałam na dalszy plan, choć zawsze z wyrzutami sumienia. Gdy pojawiła się oferta McDonald’s i Akademii Leona Koźmińskiego, pomyślałam: do trzech razy sztuka! Tym razem się udało! Cieszę się, że pracodawca umożliwił mi taki krok.

W dobrym kierunku

Studia dualne, które przygotował McDonald’s we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, to przede wszystkim szansa rozwoju zawodowego, zdobycia wykształcenia i zwiększenia kompetencji. Uruchamiając kierunek, McDonald’s zadbał również o możliwość dyskusji, wymiany doświadczeń i współpracy z ekspertami z branży, naukowcami, ludźmi nauki i biznesu. Pracownicy otrzymali przestrzeń do networkingu oraz integracji z kolegami i koleżankami z restauracji z całego kraju. Trzyletni program pozwolił im zdobyć tytuł licencjata, doskonalić umiejętności managerskie i rozwijać się w dobrym kierunku.

– Wszystkim absolwentom należą się ogromne gratulacje – każdy z nich, niezależnie od stanowiska, wieku i miejsca zamieszkania, aktywnie uczestniczył w zajęciach, angażował się i tworzył ten kierunek. Jestem dumna, że mamy takich ludzi na pokładzie – podsumowuje Beata Ciąćka.

Beata Ciąćka, Labor Relations Leader.

Beata Ciąćka, Labor Relations Leader.

– Wierzę, że absolwenci wykorzystują wiedzę w swojej codziennej pracy. Przed nami zaś kolejne inicjatywy szkoleniowe i dbanie o podnoszenie kompetencji pracowników na każdym stanowisku. W McDonald’s nigdy się nie zatrzymujemy i cały czas rozwijamy w dobrym kierunku.

Materiał powstał we współpracy z McDonald’s Polska