Materiał powstał we współpracy z firmą Budimex

Najnowocześniejsze technologie mogą pomóc w zmniejszeniu obciążeń dla planety i ograniczyć niepotrzebne koszty. Jednocześnie firma aktywnie wspiera młodych wynalazców i start-upy, wdraża zaawansowane technologie. W grupie trwają prace nad włączeniem do życia firmy, w tym do wykonywania prac budowlanych, robotów.

– Chcemy być od 2026 roku samowystarczalni energetycznie i by cała energia pochodziła ze źródeł odnawialnych – podkreśla Artur Popko, prezes Budimex SA.

Elektryczna spycharka zadba o ekologię

Eksperci oceniają, że branża budowlana odpowiada na całym świecie za połowę emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Najwięcej tego gazu produkują maszyny budowlane zasilane silnikami spalinowymi. By ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, Budimex zaczął stosować na swoich budowach spycharki zasilane energią elektryczną. Spycharka Caterpillar D6 XE wyposażona jest w silnik elektryczny, który odpowiada za napęd całej maszyny. Aby ograniczyć emisję, jest on zasilany przez generator prądu napędzany bardziej ekonomicznym silnikiem spalinowym. Maszyna ma o 90 proc. mniej części ruchomych niż w tradycyjnym spalinowym układzie napędowym i zużywa o 15 proc. mniej oleju napędowego niż jej tradycyjne odpowiedniki. Poprzez zastosowanie nowoczesnych podzespołów producent zredukował liczbę czynności serwisowych, zmniejszyła się też liczba filtrów i o mniej więcej jedną czwartą ograniczono ilość zużywanych olejów i smarów potrzebnych do funkcjonowania maszyny. Jednocześnie wydłużył się zakładany czas eksploatacji. Koszty obsługi spadły o blisko 10 proc. w stosunku do konwencjonalnej maszyny.

Nowoczesne budowanie z powerbankiem

Redukcja emisji dwutlenku węgla jest jednym z priorytetów obecnej polityki zrównoważonego rozwoju Budimexu. Dlatego firma coraz szerzej wykorzystuje bezemisyjne technologie budowlane, stosując przenośne powerbanki Instagrid zastępujące spalinowe generatory prądu i zapewniające zasilanie sprzętu budowlanego, np. wiertaków czy spawarek. Są wodoodporne, działają w każdych warunkach pogodowych, a jeden powerbank wystarcza na całodzienną pracę wysokonapięciowego urządzenia budowlanego.

Nowy system zasilania to innowacja technologiczna dająca wiele korzyści. Urządzenie nie tylko redukuje emisję CO2, ale także obniża hałas i jest znacznie bardziej poręczne

w transporcie. Baterie nie powodują drgań. Powerbanki, stanowią barierę dla ok. 3 ton dwutlenku węgla, które przedostałyby się do atmosfery w przypadku działania generatora spalinowego. Według producenta regularne korzystanie z baterii obniży koszt zasilania w ciągu trzech lat o 35 proc. i pozwoli zaoszczędzić 250 godzin potrzebnych do obsługi tradycyjnego sprzętu. Urządzenie waży mniej niż 15 kg, jest bardzo proste w obsłudze i można je naładować w trzy godziny.

Robot zastąpi budowlańców?

– Budimex jako lider branży stale poszukuje nowatorskich rozwiązań z zakresu inteligentnych technologii – mówi prezes. Firma przystąpiła do międzynarodowego konsorcjum, w którym bierze udział pięciu innych europejskich partnerów: IIT Fondazione Istituto Italiano di Tecnologia (Włochy), TUM Technische Universität München (Niemcy), FhI Fraunhofer Italia (Włochy), PRO PROFACTOR GmbH RTO (Austria), CIOP-PIB Central Institute for Labour Protection (Polska). Celem przedsięwzięcia pod nazwą CONCERT (Configurable Collaborative Robot Technologies) jest opracowanie w ciągu trzech lat nowej koncepcji wszechstronnych robotów dla branży budowlanej. Inteligentne, wygodne w obsłudze i konfigurowalne coboty (z ang. collaborative robots), współpracujące skutecznie nie tylko z pracownikami, ale również między sobą, będą złożone z modułów, które można odpowiednio skonfigurować, dopasowując je do konkretnych zadań. Mają być rozwiązaniem wielu problemów na budowach. Obecnie trwa analiza pięciu głównych scenariuszy: współpracy w zakresie transportu i dostawy materiałów budowlanych, transportu zbiorowego i montażu elementów szalunkowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa i ergonomii pracy na placu budowy, a także w wykorzystaniu ich przy okazji nadzorowanego i zdalnego sterowania przy natrysku izolacji lub tynkowaniu ścian oraz nadzorowanego/wspólnego wiercenia ścian pod instalacje elektryczne i wentylacyjne.

– Wspomaganie pracy człowieka pracą robotów pozwoli na zapewnienie naszym pracownikom lepszych, bezpieczniejszych warunków pracy. Roboty będą w przyszłości wykonywać prace niebezpieczne – np. prace spawalnicze, prace na wysokościach, co skróci czas budowy i podniesie jej jakość – mówi Artur Popko. Projekt otrzymał niemal 3 mln euro dofinansowania ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020.

Droga, która sama się naprawi

W ostatnim roku Budimex zakończył prace badawcze nad projektem „Optymalizacja konstrukcji asfaltowej nawierzchni drogi dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych”. To dla spółki znaczący krok w stronę budowy trwalszych dróg. Badane asfalty są modyfikowane polimerami typu HIMA. – Stale się rozwijamy i od lat inwestujemy w nowoczesne technologie oraz innowacyjny sprzęt – mówi Artur Popko. Wśród realizowanych przez firmę innowacyjnych koncepcji jest także m.in. opracowanie przy współpracy z Politechniką Warszawską technologii „samonaprawiającej” się drogi SeHePa. To skomplikowane rozwiązanie materiałowo-technologiczne jest unikatowe na skalę światową.

Projekt jest obecnie w fazie badań przemysłowych. Trwają zaawansowane prace nad opracowaniem technologii wytwarzania mikrokapsułek

z wypełnieniem naprawczym. Budimex chce w ten sposób doprowadzić do opracowania mechanizmu „samonaprawiania” powierzchni asfaltowych, który wydłuży trwałość nawierzchni drogowych bez angażowania ludzi.

MATERIAŁY PRASOWE

BIM rewolucjonizuje budowy i redukuje koszty

Jedną z najbardziej przełomowych metod ostatnich lat, usprawniającą prace przy realizacji danej inwestycji, jest BIM, czyli Building Information Modeling. Brytyjscy eksperci oceniają, że jej powszechne stosowanie ograniczy koszty budów nawet

o 15–20 proc. w ciągu zaledwie dwóch lat. Budimex zastosował to rozwiązanie m.in. przy realizacji oddanego niedawno do użytku nowoczesnego Centrum Komunikacyjnego

w Kielcach, które powstało w systemie „zaprojektuj

i zbuduj”. Wykonany został skaning laserowy dworca na etapie rozbiórki z około 120 stanowisk pomiarowych. Baza wszystkich zebranych w ten sposób elementów składała się z 472 mln punktów, a ich połączenie posłużyło m.in. do nadania skanowi 3D współrzędnych geodezyjnych. Na tej podstawie powstał model BIM, który pomagał w weryfikacji dokumentacji projektowej oraz w sporządzaniu przedmiarów na potrzeby realizacji.

Budimex przygotował dla klientów jak dotąd kilkadziesiąt takich modeli powykonawczych w technologii BIM. Modele te są aktualizowane

w trakcie realizacji inwestycji. Wystarczy jedno kliknięcie, by uzyskać szybki dostęp np. do dokumentacji techniczno-rozruchowej, gwarancji, instrukcji, rysunków czy kart zatwierdzeń materiałów. Użytkownikowi dużo łatwiej uzyskać więc wszelkie niezbędne informacje o powstałym obiekcie bez konieczności czasochłonnego przeszukiwania wydrukowanej dokumentacji.

Budimex inwestuje w stacje ładowania

– Patrzymy na rynek znacznie szerzej, stąd elektromobilność i inwestycja w sieć punktów ładowania aut elektrycznych. Do 2026 r. chcemy stworzyć 100 takich punktów – mówi prezes Budimexu, oceniając rynek elektromobilności jako „przyszłościowy”. Nowe punkty ładowania samochodów elektrycznych Budimex będą dostępne w miejscach publicznych. Znajdą się one w aplikacji partnera Budimex – firmy Elocity obejmującej około 300 takich punktów. – Elektromobilność to naturalny kierunek naszego rozwoju po pierwszych inwestycjach w farmy wiatrowe na lądzie. Od dłuższego czasu analizujemy, w jakim kierunku rozwija się ta branża. Uznaliśmy, że teraz jest najlepszy moment, aby powołać spółkę, która będzie rozwijać w naszej grupie obszary związane

z elektromobilnością – mówi Cezary Łysenko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA. Budimex rozmawia już z kilkudziesięcioma samorządami, deweloperami i inwestorami. – Oferujemy na nasz koszt instalację gotowych stacji ładowania pojazdów, serwis i zarządzanie systemem. Po stronie naszych partnerów pozostaje jedynie udostępnienie powierzchni – tłumaczy Jakub Długoszek, dyrektor Oddziału Budownictwa Infrastrukturalnego Północ Budimex SA.

Firma budowlana stawia na kosmos

Największa polska spółka budowlana wspiera innowacje. Dlatego Budimex nawiązał współpracę ze zwycięzcami konkursu Europejskiej Agencji Kosmicznej.

W maju spółka podpisała umowę o współpracy z OSATeam (OSA – Opadający Satelita Atmosferyczny) – uczniami krakowskiego liceum, którzy zaprojektowali i skonstruowali minisatelitę do zbierania informacji dotyczących stężeń gazów i zanieczyszczeń na różnych wysokościach, kontrolowania zmian klimatycznych, a także ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi. W konkursie European CanSat 2021/2022 Competition uzdolnieni 18-latkowie zdobyli pierwszą nagrodę Europejskiej Agencji Kosmicznej i pokonali ponad 1000 zespołów z całej Europy.

– O dokonaniach twórców Opadającego Satelity Atmosferycznego dowiedziałem się z radia. W Budimeksie chcemy wspierać polską naukę, a zwłaszcza aktywnych i ambitnych ludzi, którzy mają w sobie pasję i talent. Skłoniło mnie to do wyjścia z inicjatywą współpracy z OSATeam, w którym dostrzegam ogromy potencjał – mówi Artur Popko, który zaproponował członkom zespołu płatny staż i roczną umowę sponsorską.

Uczniowie stworzą koncepcje i prototypy innowacyjnych rozwiązań. A Budimex będzie mógł wykorzystać ich wiedzę i doświadczenie chociażby przy poszukiwaniu rozwiązań pozwalających na monitorowanie i redukcję CO2.

– Wierzymy, że poprzez naszą aktywność odkryjemy potencjał wśród młodych

i zdolnych uczniów liceów oraz techników – dodaje Przemysław Kuśmierczyk, dyrektor Biura Innowacji w Budimex SA.

Współpraca z laureatem Start-up Challenge

Dużym sukcesem okazał się konkurs Budimex Start-up Challenge, skierowany do innowacyjnych przedsiębiorstw i młodych spółek technologicznych oferujących produkty, usługi i rozwiązania w obszarze energetyki, odnawialnych źródeł energii i ekologicznych technologii w budownictwie, do którego zgłosiło się blisko 40 start-upów.

Pierwsze miejsce w konkursie zdobyła firma Surveily, która opracowała system monitoringu wizyjnego BHP połączonego ze sztuczną inteligencją (AI). Technologia ta pozwala monitorować w czasie rzeczywistym zachowania pracowników i sprzętu, jakim się posługują, aby uchronić zatrudnionych przed wypadkami.

– Jesteśmy otwarci na nieszablonowe podejście i wierzymy w wiedzę oraz odwagę młodych ludzi do kreowania innowacyjnych rozwiązań – mówi Artur Popko. – Zapraszam do zgłoszeń w zbliżającej się II edycji Budimex Start-up Challenge – dodaje, zachęcając jednocześnie do współpracy przy tworzeniu wszelkich innowacyjnych rozwiązań.

– Wszystkie, nawet najlepsze pomysły potrzebują wsparcia, a potem wdrożenia, które jest dla młodych przedsiębiorców najtrudniejszym wyzwaniem w okresie „inkubacji”. Jednocześnie zwracamy szczególną uwagę na ochronę środowiska i zdrowia ludzi oraz efektywność energetyczną w naszej działalności. Ten konkurs połączył oba te kierunki – mówi Artur Pielech, członek zarządu Budimex SA i prezes FB Serwis.

Grupa rozpoczęła już wdrażanie rozwiązań, które są efektem programu Budimex Start-up Challenge. Rozpoczęto pilotaż nowych systemów zarządzania energią w oparciu o sztuczną inteligencję i machine learning. Przeprowadzono także testy tagów ochronnych na kaskach dla pracowników na budowach, umożliwiających automatyczny monitoring i przewidywanie kolizji pracownika z maszynami budowlanymi.

Materiał powstał we współpracy z firmą Budimex