– Główne przesłanie tegorocznej konferencji ENGAGE CFO Strategy & Innovation Summit 2023 to hasło „transformational leadership”, co można przetłumaczyć jako przywództwo transformacyjne, czyli dążenie do zapewnienia zgodności między celem a wynikami organizacji – mówi „Rzeczpospolitej” Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, AICPA & CIMA (które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants).
W Warszawie odbyła się szósta już edycja konferencji skierowanej do specjalistów od finansów – w tym roku pod nazwą ENGAGE CFO Strategy & Innovation Summit. W trakcie spotkania mowa była o zmieniającej się roli CFOs w organizacji oraz o najnowszych trendach w zarządzaniu finansami. Założeniem wydarzenia było przybliżenie kluczowych tematów i rozwiązań, z których mogą skorzystać liderzy finansów i biznesu, a także nowych technologii i innowacji, które warto wdrożyć, aby zwiększyć efektywność podejmowanych działań. Organizatorem ENGAGE CFO Strategy & Innovation Summit były AICPA & CIMA, partnerem strategicznym wydarzenia było PwC Polska, a partnerem NatWest Group.
Zmiana podejścia
Jak wskazuje organizator wydarzenia, jesteśmy obecnie świadkami zmiany, w której organizacje myślą szerzej o interesariuszach w kontekście zrównoważonego rozwoju. Coraz ważniejsze jest to, jak firmy są postrzegane przez konsumentów, pracowników i dostawców. Istnieje więc bezprecedensowa szansa na transformacyjne przywództwo. I to właśnie CFOs oraz liderzy finansów – jako strategiczni partnerzy biznesowi generujący wartość dodaną zarówno w krótkim, jak i długim okresie – są w idealnej sytuacji, aby zapewniać swoim organizacjom drogowskazy do działania i umiejscowić siebie oraz funkcje finansowe w centrum tych transformacyjnych zmian.
– Rola dyrektorów finansowych w tworzeniu strategii, ocenie ryzyka i identyfikacji możliwości, a dzięki temu we wspomnianym już zapewnieniu zgodności między celem a wynikami organizacji, jest tu kluczowa. W ramach business partneringu CFOs powinni się przyjrzeć, czy firma ma odpowiednio skonstruowany model biznesowy. Podstawą jest właściwe zdefiniowanie celu działalności, ponieważ w wyniku pandemii i obecnych dynamicznych, geopolitycznych zmian na świecie nastąpiła potrzeba zredefiniowania modeli biznesowych. Zatem trzeba wyjść od określenia, jaki jest cel organizacji i oceny, czy obecny model biznesowy jest dopasowywany do potrzeb i oczekiwań szerszego grona interesariuszy. Czy dostosowana jest do nich kultura organizacyjna. A także, czy właściwie zdefiniowana jest wartość, którą chcemy dostarczyć. Oraz czy na koniec dobrze monetyzujemy tę wartość i we właściwy sposób dzielimy się nią z naszymi pracownikami, interesariuszami, a nawet szeroko pojętym społeczeństwem. Mówimy tu więc o wdrażaniu idei zrównoważonego rozwoju i ESG. Bez jasnego określenia celu i przyjęcia właściwego modelu biznesowego nie da się dobrze funkcjonować w długim okresie – wyjaśnia Jakub Bejnarowicz. – To jest właśnie rola finansów. Mamy dobry czas dla ekspertów mających szeroką wiedzę biznesową i specjalistów ds. rachunkowości zarządczej. Bo oni mogą dodawać wartość i tworzą wartość, wykorzystując odpowiednie technologie, które ułatwiają działanie i zwiększają efektywność. Niezwykle istotna przy tym jest kontrola kosztów – dodaje.
Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, AICPA & CIMA, otworzył konferencję i nakreślił jej tegoroczne kierunki dyskusji.