Global Cosmed: mamy solidne podstawy do wzrostu

Rozmowa z Magdaleną Miele, prezesem zarządu Global Cosmed S.A.

Publikacja: 12.10.2023 21:00

Dr Andreas Miele, przewodniczący Rady Nadzorczej Global Cosmed S.A. (pierwszy z lewej), Magdalena Mi

Dr Andreas Miele, przewodniczący Rady Nadzorczej Global Cosmed S.A. (pierwszy z lewej), Magdalena Miele, prezes zarządu Global Cosmed S.A.; Arthur Mielimonka, członek zarządu Global Cosmed S.A.

Foto: mat. pras.

Wywiad przygotowany na zlecenie Global Cosmed

Przede wszystkim należą się gratulacje za bardzo dobre wyniki półroczne.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy osiągnęliśmy 16-proc. wzrost sprzedaży, do poziomu 212 mln zł. Takie wyniki oczywiście cieszą, podobnie jak wzrost EBITDA do poziomu 17,4 mln, czyli więcej niż w całym 2022 r., i 7 mln zł zysku netto. Nie mogę jednak powiedzieć, że to była niespodzianka. Od wielu miesięcy nasz zespół ciężko pracował nad realizacją założonej strategii. Twarde efekty pracy to solidny wzrost organiczny sprzedaży. Pierwszy raz w historii w ciągu roku zanotowaliśmy aż 4 kontrakty o statusie umowy znaczącej*. Takie fakty mówią o realnej wartości firmy. Mamy nadzieję, że zostanie to zauważone przez inwestorów, którzy cały czas niedoszacowują wartości giełdowej akcji Global Cosmed.

Faktycznie, trend wzrostowy widoczny jest od kilku kwartałów. Co leży u podstaw, na jakich budujecie Global Cosmed?

Cierpliwie i konsekwentnie realizujemy strategię, którą zapoczątkował poprzedni zarząd. Global Cosmed jest firmą rodzinną, zarządzaną przez osoby, które nie tylko łączą więzi rodzinne, ale też wartości, tj. szacunek, rozwój, doskonalenie. Firma jest naszą chlubą, a jej rozwój to nasza osobista ambicja. Dlatego do realizacji strategii podchodzimy bardzo poważnie, a każdy z czterech filarów jest jej nieodłączną częścią. Filary te to: rozwój brandów Global Cosmed, eksportu, modernizacja naszych fabryk w kierunku większej efektywności oraz automatyzacji parku maszynowego i w końcu nasz zespół.

Przyjrzyjmy się im, na początek modernizacji.

To najbardziej kosztochłonna część. Realizowana jest od około trzech–czterech lat. W 2021 roku poczyniliśmy rekordowo wysokie inwestycje w zakup wysokowydajnych linii produkcyjnych. Efekty widać m.in. w zakładzie w niemieckim Stadtilm, gdzie moce produkcyjne w 2022 roku zwiększyły się o 50 proc., a docelowo będą podwojone w stosunku do 2021 roku. Obok inwestycji sprzętowych podjęliśmy też decyzję o strategicznej specjalizacji zakładów, która już przynosi znaczne oszczędności kosztowe i usprawnienia organizacyjne. Cała produkcja kosmetyków została skoncentrowana w zakładzie w Radomiu. Produkcja w zakładach w Jaworze i w niemieckim Stadtilm skoncentrowana jest na chemii gospodarczej. Oznaczało to przeniesienie sprzętu i części świętochłowickiej załogi do pozostałych zakładów.

Czy modernizacja linii wpłynęła na produkowane portfolio?

Zdecydowanie tak. Dobrym przykładem jest Sofin, nasza marka środków do prania i płukania, której portfolio zostało rozszerzone o kapsułki do prania produkowane w naszej fabryce w Jaworze. Mocne wejście w kategorię detergentów wartą ponad 2mld zł rocznie przynosi oczekiwane efekty i daje perspektywy dalszych zwyżek. Nasza najbardziej rozpoznawalna marka Kret, znana wszystkim Polakom ze skuteczności i niezawodności, poszerzyła się w ostatnim czasie o spraye do czyszczenia kuchni i łazienki, uzupełniając asortyment żeli i kostek do WC.

Bardzo dużo wysiłku włożyliśmy również w rebranding i nowości asortymentowe naszych marek kosmetycznych Bobini i Apart, co w przypadku pierwszej z nich szybko przyniosło efekt w postaci nagród konsumenckich, takich jak Dziecięca Marka Roku 2022, Złota Innowacja w kategorii chemia gospodarcza czy Perła Rynku Kosmetycznego 2023. Całość dopełnia marka Apart, specjalista od pielęgnacji ciała (mydła w płynie, żele pod prysznic, płyny do kąpieli, produkty do higieny intymnej).

Czy wasze marki są też eksportowane?

Tak, eksport to trzeci z naszych filarów rozwoju. Już w chwili obecnej Global Cosmed wysyła swoje produkty do kilkudziesięciu krajów na całym świecie. W ciągu ostatniego roku lista krajów rozszerzyła się o Gruzję, Wietnam, Armenię. Bardzo aktywnie działamy w celu dalszego rozwijania eksportu naszych brandów m.in. poprzez udział w targach kosmetycznych np. w Chicago, Dubaju czy Hongkongu. Równolegle zwiększyliśmy przychody ze sprzedaży marek prywatnych, co łącznie przełożyło się na wzrost przychodów w spółkach niemieckich o ponad 50 proc. rok do roku w pierwszym półroczu. Wszystko to dzięki najwyższym standardom produkcji i produktów – wiemy, że spełniają one oczekiwania wymagającego zachodniego klienta, także pod kątem wymagań związanych z kwestiami z obszaru zrównoważonego rozwoju.

Jako czwarty filar wymieniła pani zespół. To chyba mało biznesowe kryterium?

Wprost przeciwnie. Najlepszy zespół to gwarancja efektywności i pewność spełnienia obietnic biznesowych. A nasz team właśnie taki jest – najlepszy! Myślę, że ważnym elementem jest tu fakt oparcia naszej kultury organizacyjnej na wartościach. Szacunek, życzliwość, ale też rozwój i odpowiedzialność nie pozostają na papierze. To te elementy wpływają na oceny pracowników, ich awanse, benefity. Szczególnie ważne, po raz kolejny, jest tu słowo rozwój. Motywujemy naszych pracowników, by byli coraz lepsi w tym, co robią, by wzajemnie się od siebie uczyli, inspirowali, a nade wszystko współpracowali ze sobą. Wierzymy, że dzięki temu nie tylko osiągniemy jeszcze lepsze wyniki sprzedaży i de facto wyższą wartość firmy, ale i tworzymy dobre miejsce pracy na lata.

*Umowa uzyskuje status znaczącej po przekroczeniu w bieżącym roku obrotowym wartości 10% kapitałów własnych, tj. kwoty 21,3mln zł w przypadku Grupy Kapitałowej Global Cosmed (audytowany raport roczny 2022r.)

Wywiad przygotowany na zlecenie Global Cosmed

Wywiad przygotowany na zlecenie Global Cosmed

Przede wszystkim należą się gratulacje za bardzo dobre wyniki półroczne.

Pozostało 98% artykułu
Biznes
Senator z Ohio łączy Donalda Trumpa z Doliną Krzemową
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Materiał partnera
Chcemy poprawiać dobrostan pracowników
Materiał Partnera
NIS2 a praktyczna poprawa bezpieczeństwa ICT/OT
Biznes
Przewodniczący EKES: Obok Zielonego Ładu Europa potrzebuje ładu przemysłowego
Biznes
Trzy miesiące bez rządowego komitetu. CCC i inne polskie firmy czekają na gwarancje